Юристи Інституту розвитку регіональної преси розробили зразок адміністративного позову про визнання рішень/дій/бездіяльності виборчої комісії протиправними
Пояснення щодо підготовки позову.
Ані виборчий закон, ані Кодекс адміністративного судочинства України не передбачають спеціальних повноважень у процедурі оскарження для журналістів/представників ЗМІ. Іншими словами, навіть, якщо ваші права, як журналіста порушено – в позові та інших скаргах необхідно зазначати ПІБ, без статусу журналіста. Документ подається як від виборця. Наприклад, в ч. 2 ст. 172 КАСУ зазначено, що виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дію чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму його особисто. Аналогічні норми містяться в статтях КАСУ, які передбачають процедури оскарження дій, бездіяльності кандидатів, партій і довірених осіб, підприємств, організацій, органів влади та місцевого самоврядування.
В тексті позову та скаргах потрібно мінімально мотивувати, яким чином оскаржувані дії/бездіяльність, рішення порушують ваші права виборця.
Право на оскарження будь-яких порушень виборчого законодавства мають також суб’єкти виборчого процесу, яких за можливості можна використовувати для подачі від їх імені позовів та/або скарг.
Д О В І Д К О В А І Н Ф О Р М А Ц І Я
про особливості пред’явлення позовів щодо виборчих спорів
(за Кодексом адміністративного судочинства України)
Предметна підсудність:
До Київського апеляційного адміністративного суду подаються позови:
- на інші рішення, дії або бездіяльність ЦВК, члена цієї комісії (172/3)[1];
До окружних адміністративних судів за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена.
- щодо оскарження дій чи бездіяльності кандидатів, довірених осіб, партій (175/3);
До окружних адміністративних судів за місцем знаходження подаються позови:
- на рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії (172/4);
-
на рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб відповідно до правил ст. 18, 19 КАСУ (176/4, 174/3);
До місцевого загального суду, як адміністративного:
– оскарження рішення, дії чи бездіяльності дільничних виборчих комісій та їх членів (172/5)
- уточнення списку виборців (173);
-
оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори та референдум (174/3).
Особливості розгляду позовних заяв
Строки
- Позови, щодо порушень до дня голосування необхідно подати протягом 5 днів, але не пізніше 24.00 26 жовтня; (172/6)
- Позови щодо порушень в день голосування, підрахунку голосів, встановлення результатів на дільниці необхідно подати протягом 2 днів (172/8);
- Позовну заяву про уточнення списку виборців може бути подано не пізніше ніж за два дні до дня голосування (173/3)
- Строк розгляду судами – 2 дні (172/11);
- Постанови про внесення змін до списків виборців виконуються негайно (173/6);
- Строк апеляційного оскарження – 2 дні, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, – не пізніше ніж за чотири години до початку голосування. (177/5)
- Строки – не поновлюються (179)
Судовий збір
Позови щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій (їх членів) повинні розглядатись і без сплати судового збору (172/9)
Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору (173/3)
Особливості
Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду (172/12, 173/5, 174/6)
Апеляційне оскарження:
Рішення апеляційної інстанції з виборчих спорів є остаточним і оскарженню не підлягає. (177/9)
Оформлення позовної заяви
Кодекс адміністративного судочинства України вимагає, аби в позовній заяві було зазначено (ст.106 КАСУ) номери телефонів позивача і відповідача та їх електронна пошта. Якщо номер телефону або електронна адреса не зазначені та/або невідомі, треба вказати про це в позовній заяві.
Позивач зазначає: «телефону/електронної пошти немає»; відповідач зазначає: «телефон/електронна пошта не відомі».
У випадку, якщо ці дані не вказано, суд може залишити позовну заяву без руху і надати час на усунення недоліків (ст.108 КАСУ).
[1] Тут і далі у дужках – стаття/частина статті Кодексу адміністративного судочинства України (КАСУ)
ЗАВАНТАЖИТИ