Інформуємо вас про те, що у Проекті Коаліційної угоди Верховної Ради України VIII скликання (надалі – «Проект»), опублікованому 15 листопада 2014 році на веб-сайті Блоку Петра Порошенка, у пункті 4.4 Розділу VI («Реформа системи охорони здоров’я») запропоноване введення заборони реклами лікарських засобів. Стверджуємо, що це положення є неприйнятним та має бути вилучено з тексту зазначеного вище документу.
ТЕРМІНОВЕ ЗВЕРНЕННЯ
Інформуємо вас про те, що у Проекті Коаліційної угоди Верховної Ради України VIII скликання (надалі – «Проект»), опублікованому 15 листопада 2014 році на веб-сайті Блоку Петра Порошенка, у пункті 4.4 Розділу VI («Реформа системи охорони здоров’я») запропоноване введення заборони реклами лікарських засобів. Стверджуємо, що це положення є неприйнятним та має бути вилучено з тексту зазначеного вище документу.
УАВПП працює у цьому напрямку, але нам необхідна ваша широка підтримка.
Для максимально широкого та публічного обговорення зазначеної пропозиції, а також для ефективного донесення аргументів як до громадськості, так і до народних обранців, які є представниками промадськості, просимо вас організувати широку інформаційну кампанію на сторінках ваших видань.
Ми стверджуємо, що тільки економічно незалежні ЗМІ є надійною опорою суспільства та демократії. Ми також упевнені, що будь-які заборони допомагають ховати проблему, але не вирішують її. У випадку з рекламою лікарських засобів заборона не призведе до підвищення здоров’я і не допоможе вирішити проблеми, які за довгі роки накопичені у Міністерстві охорони здоров’я.
Оскільки ані аналіз наслідків, ані консультації з провідними медіа об’єднаннями по зазначеному питанню не виконувались, вважаємо цю ініціативу антиукраїнською та абсолютно непрофесійною.
За оцінками УАВПП, заборона реклами ліків призведе до надзвичайно серйозного скорочення надходжень ЗМІ – від 15 до 40% загальної суми надходжень. Сильніше за все постраждають газети а особливо – регіональні. Це означатиме закриття багатьох і багатьох газет. Деякі населені пункти залишаться взагалі без преси. В умовах війни з сусідньою державою дієта такі засоби боротьби з невиконанням діючого законодавства є неприйнятними.
Тому ми просимо вас про наступне:
– організувати широку і тривалу інформаційно-просвітницьку кампанію, спрямовану проти цієї шкідливої ініціативи
– створити регулярні рубрики, які допомагатимуть людям жити здоровим життям
– направити листи народним обранцям, які сталі народними депутатами від ваших регіонів, з проханням блокувати цю ініціативу та подібні заборони в царині реклами у ЗМІ
– у листах, публікаціях та інших діях звертати увагу на необхідність, в першу чергу, забезпечити виконання вимог діючого законодавства замість введення заборон, смертельних для ЗМІ.
Із уточненнями, запитаннями, пропозиціями та у інших випадках просимо звертатись до дирекції УАВПП.
Зі свого боку обіцяємо вас інформувати про розвиток подій у цьому тривожному напрямку.
Довідкова інформація
Практика запровадження подібних обмежень в світі практично відсутня. Так, до прикладу, з усіх Європейських країн реклама ліків обмежується лише в Норвегії і виключно на телебаченні. Серед країн СНД заборона реклами запроваджувалась лише у Азербайджані у 2006 році. Втім, через те, що у 2007 передкризовому році ця заборона стала причиною значного занепаду фармацевтичного ринку, у червні 2010 року вона була скасована з метою порятунку галузі.
Більш того, введення заборони реклами лікарських засобів суперечать зобов’язанням України в межах Угоди про Асоціацію з Європейським Союзом, Додаток XXXVIІ («Політика з питань аудіовізуальної галузі») до Глави 15 Розділу V якого передбачає, що Україна зобов’язується протягом 2 років адаптувати своє законодавство до Директиви № 2007/65/ЄС про аудіовізуальні медіа-послуги, яка передбачає заборону реклами виключно рецептурних лікарських засобів, що відповідає поточному регулюванню цього питання у законодавстві України.
Також, важливо розуміти, що реклама, будучи інструментом підвищення обізнаності споживачів щодо асортименту продукції, присутньої на ринку, розширює можливий спектр альтернатив вибору та сприяє конкуренції. Обмеження реклами ліків забере в споживачів право та можливість доступу до необхідної їм інформації, зокрема про властивості та ціни на лікарські засоби, можливості та варіанти, як відповідального самолікування, так і профілактики захворювань, а також унеможливить прозору конкуренцію, і, таким чином, опосередковано створить усі передумови до підвищення вартості ліків. В результаті, споживачі зможуть отримувати таку інформацію виключно від лікарів та аптекарів.
Подібні ініціативи є нічим іншим, як спробою підмінити необхідність проведення реформ шляхом запровадження популістських змін до Закону «Про рекламу». Ґрунтовних прогнозів наслідків прийняття таких змін ніколи не надавалося.
Дирекція УАВПП