Автор: Марія ЗЕМЛЯНСЬКА, Єгор СОБОЛЄВ, бюро журналістських розслідувань «Свідомо» (Київ), березень 2010

У свідомості вінничан виробник йогурту і досі претендує на образ потужного борця із застудою. А от у Британії Комісія зі стандартів у рекламі заборонила рекламний ролик Actimel. Комісія визнала неприпустимими твердження про те, що цей продукт зміцнює імунітет у дітей.

Автор: Марія ЗЕМЛЯНСЬКА, Єгор СОБОЛЄВ, бюро журналістських розслідувань «Свідомо» (Київ), березень 2010
 
У свідомості вінничан виробник йогурту і досі претендує на образ потужного борця із застудою. А от у Британії Комісія зі стандартів у рекламі заборонила рекламний ролик Actimel. Комісія визнала неприпустимими твердження про те, що цей продукт зміцнює імунітет у дітей.
– Його садиба знаходиться у великому занепаді – можете журналістське розслідування провести, – блондинка в темному костюмі Ольга Кухар звертає увагу на поганий стан будинку Іллі Мечникова, що на Харківщині. Я запитую у менеджера з медичного маркетингу «Данон Україна» про інше. Що дає її компанії право проводити масштабну рекламну кампанію йогурту Actimel під гаслом: «Посилює імунітет»?
«У Петі буде нежить. У Сергія – жар. А в Олени 36,6. Тому що вона п\’є Actimel», – бубонить телевізор. «Працює там, де 70% імунітету», – зустрічає плакат у транспорті. «Створює бар\’єр на шляху інфекцій», – запевняє листівка. І скрізь, включаючи напис на кожній маленькій пляшечці: «Посилює імунітет».
Рекламна Actimel – всюди. На телебаченні, як підрахувала тиждень тому дослідницька компанія GfK Ukraine, Actimel боровся за десяте місце з Garnier, Gillette, «Короною» і Coldrex.
– Скільки є Actimel – стільки є реклама, – з гордістю каже інша співробітниця Danone. Менеджер з медичного маркетингу, спеціаліст з комунікацій, юрист, директор з маркетингу, директор з якості. Всі зібралися в аскетичному залі для переговорів київського офісу «Данон Україна», щоб переконати – все чесно.
А я запитую – чому тоді ролики забороняли в інших країнах? Якраз про посилення імунітету.
Де Actimel не вірять
«Золоте заварне тістечко». Так у Німеччині називається премія “За найзухвалішу рекламну брехню року”. У 2009-му її отримали ролики про імунітет від Actimel.
«Він зміцнює імунну систему людини так само добре, як звичайний природний йогурт, але коштує в чотири рази дорожче і містить вдвічі більше цукру», – до такого висновку дійшли організатори конкурсу – громадська організація Foodwatch.
У минулому ж році в Британії Комісія зі стандартів у рекламі (ASA) заборонила рекламний ролик Actimel. Комісія визнала неприпустимими твердження про те, що цей продукт зміцнює імунітет у дітей.
«Представлені Danone аргументи не дають наукових доказів, що вживання Actimel захищає звичайних здорових дітей-школярів від повсякденних дитячих інфекцій. Отже, реклама вводить в оману», – констатувала комісія.
Півроку тривав розгляд в Росії. Конкурент Danone – «Вимм-Билль-Данн» – заявила, що після перегляду реклами створюється враження, наче Actimel – продукт дитячого харчування. Федеральна антимонопольна служба не підтримала це звинувачення. 26 січня Арбітражний суд Росії підтвердив її правоту. Проте висновок полягав у тому, що Actimel не претендує на статус дитячого харчування. А не у тому, що він посилює імунітет.
«Свідомо»: «Як ваша компанія реагує на ці випадки?»
– Ми, українське бізнес-товариство, достатньо автономне. Тому ніякої офіційної позиції у нас з цього приводу немає, – каже спеціаліст з комунікацій «Данон Україна» Віра Зеленська.
Чи посилюється імунітетalt
“Свідомо” запитало, чи посилює Actimel імунітет в одного із провідних імунологів України, з яким співпрацює Всесвітня організація охорони здоров\’я, ЮНІСЕФ і наш МОЗ. 
– Чому ми повинні «сказати застуді ні», приймаючи такі препарати, я чесно кажучи, навіть не знаю. Якщо в рекламі кисломолочного продукту говориться про те, що він створює бар\’єр на шляху інфекцій, то ми можемо тільки думати про бар\’єр на шляху кишкових інфекцій. Але і це, чесно кажучи, сумнівно. Щоб перевірити, піддослідних ніхто спеціально не інфікував, – відповів доцент кафедри дитячих інфекційних хвороб та дитячої імунології Національної медичної академії післядипломної освіти ім.Шупика МОЗ України Федір Лапій.
У рекламі Danone є прийом. На животі намальованого чоловічка, що п\’є Actimel, великим шрифтом червоними літерами написано «70% ІМУННОЇ СИСТЕМИ». І темним шрифтом дрібніше: «працює там, де».
alt
Тобто насправді Danone всього лише стверджує, що Actimel потрапляє в кишечник – дуже важливий для імунної системи орган. Це беззаперечна правда! Такою ж правдою була б, наприклад, реклама крапель для очей, яка б говорила, що ці краплі потрапляють в очі – головний орган зору.
Проблема в тому, що люди можуть сприймати таку рекламу зовсім інакше.
«Свідомо» провело ненауковий експеримент. Поставило п\’ятьом людям запитання: «Що стверджується у рекламі про 70% імунної системи»? Четверо відповіли: Actimel створює 70% імунітету. Один припустив: напій допомагає людям, у яких є хоча б 70% імунітету.
Жоден не вгадав
«Свідомо»: «Вам не здається це хитрістю?»
– Мені здається, наші споживачі також повинні звертати увагу на те, що вони вживають, – відповідає спеціаліст з комунікацій «Данон Україна» Віра Зеленська.
Що говорить медична наука про пробіотики – так вчені називають «живі бактерії»? Ось витримка з журналу “Бюлетень про лікарські і терапевтичних засоби”, що видається Всесвітньої організацією охорони здоров\’я:
«Фактичні дані про те, що пробіотики покращують кишкову флору, уривчасті, а заяви більш широкого характеру про те, що такі продукти сприяють зміцненню здоров\’я споживачів і допомагають їм боротися з алергією, не заслуговують на довіру».
Стоп. Чому ж тоді на кожній упаковці Actimel написано: «Рекомендовано Українським товариством фахівців з клінічної імунології, алергології і імунореабілітації»?
Хто рекомендує
Сайт товариства стверджує – створено воно 12 років тому на базі ще радянського науково-медичного об\’єднання. З трьох новин, що розміщені на сайті, найбільша рекламує конгрес, проведений за спонсорства Danone. У рубриці «Рекомендуємо» – три добрих відгуки про продукти Danone. Ще й посилання: «Рекомендовані статті від компанії Danone». З переходом на російський сайт виробника.
Вказана на сайті товариства адреса привела до лікарні біля тихого парку в центрі Києва. Ніхто про існування такого товариства на території лікарні не чув. На прохідній мене відправили у відділення сексології.
На другий день дзвінків в товаристві взяли трубку. Жіночий голос заявив:
«Компанію Danone у нас рекомендує професор Драннік. Зараз подивлюся – чи є він!»
Георгій Миколайович Драннік справді професор. Все життя займався урологією. І зараз завідує лабораторією імунології в Інституті урології Академії медичних наук. У товаристві, що рекомендує Actimel, Драннік – президент.
Президент зустрів мене у відремонтованому кабінеті з великим кріслом.
«Свідомо»: На чому ґрунтуються Ваші рекомендації?
– Я над цим оглядом працював більше року, – говорить Георгій Драннік. – У підсумку процитував більше 200 авторів. Я зробив велику доповідь на нашому конгресі у 2007 році в листопаді в Миргороді, де розповів про Actimel (це той самий конгрес, що спонсорував Danone, – «Свідомо»). Розповів про дослідження, які зроблені про Actimel. Потім мене попросили виступити з цією доповіддю на Дні правильного харчування, яке проводить Danone. І на підставі цього, я тепер мало того, що його зараз рекомендую хворим. Я його сам п\’ю і вам раджу.
«Свідомо»: А самі Ви дослідження в Україні проводили?
– Насправді це великі гроші. Ми б із задоволенням, – сказав Георгій Драннік.
«Свідомо»: А скільки зараз у Вас членів товариства?
– Багато. Зараз у базі даних більше тисячі осіб, – почули ми від Георгія Дранніка.
Ми взяли список членів і зателефонували до лікарів з чотирьох міст, зазначених у цьому списку. Усі вони підтвердили, що входять до товариства. На запитання, чи знають вони про те, що воно рекомендує Actimel, ми почули такі відповіді.
– Так, знаю. Це питання не до мене. Я не є керівником товариства, – сказав херсонський лікар-імунолог Володимир Гаврилюк.
– Що стосується наукових позицій – я в цьому участі не брала, – сказала львівський лікар-імунолог Валентина Чоп\’як.
– Драннік – це ж він в основному рекламує цей препарат. Може, у нього і були спостереження хворих. І це дає право рекламувати. Я таких даних не спостерігала, – сказала лікар-імунолог із Луцька Алла Бабіна.
– Я знаю, що наш глава Георгій Миколайович Драннік пропагує. А що товариство це рекомендує, я не знаю, – хмельницький лікар-імунолог Леонід Кривицький.
А наш знаний співвітчизник Ілля Мечников справді вірив у користь кисломолочних бактерій. Він досліджував причини великої кількості довгожителів у Болгарії. І дійшов до висновку – справа у місцевому кефірі.
Коментар експерта
alt
Борис Пухлик (64),
головний спеціаліст Міністерства охорони здоров\’я України з алергології-іммунології:

– «Актімель» не піднімає іммунітет, і ніколи його не піднімав. Це препарат, який містить (чи має містити) живі бактерії для підтримання біоценозу кишківника. А оскільки, грубо кажучи, 2/3 іммунітету людини знаходиться в кишківнику – то якщо там усе добре – то усе добре і з імунітетом.
І якщо препарат створює сприятливі умови для підтримання в кишківнику нормальної мікрофлори, то він створює сприятливі умови для підтримки іммунітету. Але безпосередньо на іммунітет він ніяк не впливає.
Марія ЗЕМЛЯНСЬКА, Єгор СОБОЛЄВ, бюро журналістських розслідувань «Свідомо» (Київ), березень 2010

Loading

Для отримання юридичної допомоги
заповніть анкету

    П.І.Б.*

    Організація

    E-mail*

    Телефон

    Деталі звернення

    Яка юридична допомога вам потрібна? *

    Юридична консультаціяДопублікаційна експертизаПравовий захист у судіСкладання інформаційного запиту

    Завантажте документи/файли

    * - обов'язкові поля

    ×














    ×