Автор: Марія ЗЕМЛЯНСЬКА, Єгор СОБОЛЄВ, бюро журналістських розслідувань «Свідомо» (Київ), березень 2010
У свідомості вінничан виробник йогурту і досі претендує на образ потужного борця із застудою. А от у Британії Комісія зі стандартів у рекламі заборонила рекламний ролик Actimel. Комісія визнала неприпустимими твердження про те, що цей продукт зміцнює імунітет у дітей.
Автор: Марія ЗЕМЛЯНСЬКА, Єгор СОБОЛЄВ, бюро журналістських розслідувань «Свідомо» (Київ), березень 2010
У свідомості вінничан виробник йогурту і досі претендує на образ потужного борця із застудою. А от у Британії Комісія зі стандартів у рекламі заборонила рекламний ролик Actimel. Комісія визнала неприпустимими твердження про те, що цей продукт зміцнює імунітет у дітей.
– Його садиба знаходиться у великому занепаді – можете журналістське розслідування провести, – блондинка в темному костюмі Ольга Кухар звертає увагу на поганий стан будинку Іллі Мечникова, що на Харківщині. Я запитую у менеджера з медичного маркетингу «Данон Україна» про інше. Що дає її компанії право проводити масштабну рекламну кампанію йогурту Actimel під гаслом: «Посилює імунітет»?
«У Петі буде нежить. У Сергія – жар. А в Олени 36,6. Тому що вона п\’є Actimel», – бубонить телевізор. «Працює там, де 70% імунітету», – зустрічає плакат у транспорті. «Створює бар\’єр на шляху інфекцій», – запевняє листівка. І скрізь, включаючи напис на кожній маленькій пляшечці: «Посилює імунітет».
Рекламна Actimel – всюди. На телебаченні, як підрахувала тиждень тому дослідницька компанія GfK Ukraine, Actimel боровся за десяте місце з Garnier, Gillette, «Короною» і Coldrex.
– Скільки є Actimel – стільки є реклама, – з гордістю каже інша співробітниця Danone. Менеджер з медичного маркетингу, спеціаліст з комунікацій, юрист, директор з маркетингу, директор з якості. Всі зібралися в аскетичному залі для переговорів київського офісу «Данон Україна», щоб переконати – все чесно.
А я запитую – чому тоді ролики забороняли в інших країнах? Якраз про посилення імунітету.
«У Петі буде нежить. У Сергія – жар. А в Олени 36,6. Тому що вона п\’є Actimel», – бубонить телевізор. «Працює там, де 70% імунітету», – зустрічає плакат у транспорті. «Створює бар\’єр на шляху інфекцій», – запевняє листівка. І скрізь, включаючи напис на кожній маленькій пляшечці: «Посилює імунітет».
Рекламна Actimel – всюди. На телебаченні, як підрахувала тиждень тому дослідницька компанія GfK Ukraine, Actimel боровся за десяте місце з Garnier, Gillette, «Короною» і Coldrex.
– Скільки є Actimel – стільки є реклама, – з гордістю каже інша співробітниця Danone. Менеджер з медичного маркетингу, спеціаліст з комунікацій, юрист, директор з маркетингу, директор з якості. Всі зібралися в аскетичному залі для переговорів київського офісу «Данон Україна», щоб переконати – все чесно.
А я запитую – чому тоді ролики забороняли в інших країнах? Якраз про посилення імунітету.
Де Actimel не вірять
«Золоте заварне тістечко». Так у Німеччині називається премія “За найзухвалішу рекламну брехню року”. У 2009-му її отримали ролики про імунітет від Actimel.
«Він зміцнює імунну систему людини так само добре, як звичайний природний йогурт, але коштує в чотири рази дорожче і містить вдвічі більше цукру», – до такого висновку дійшли організатори конкурсу – громадська організація Foodwatch.
У минулому ж році в Британії Комісія зі стандартів у рекламі (ASA) заборонила рекламний ролик Actimel. Комісія визнала неприпустимими твердження про те, що цей продукт зміцнює імунітет у дітей.
«Представлені Danone аргументи не дають наукових доказів, що вживання Actimel захищає звичайних здорових дітей-школярів від повсякденних дитячих інфекцій. Отже, реклама вводить в оману», – констатувала комісія.
Півроку тривав розгляд в Росії. Конкурент Danone – «Вимм-Билль-Данн» – заявила, що після перегляду реклами створюється враження, наче Actimel – продукт дитячого харчування. Федеральна антимонопольна служба не підтримала це звинувачення. 26 січня Арбітражний суд Росії підтвердив її правоту. Проте висновок полягав у тому, що Actimel не претендує на статус дитячого харчування. А не у тому, що він посилює імунітет.
«Свідомо»: «Як ваша компанія реагує на ці випадки?»
– Ми, українське бізнес-товариство, достатньо автономне. Тому ніякої офіційної позиції у нас з цього приводу немає, – каже спеціаліст з комунікацій «Данон Україна» Віра Зеленська.
«Золоте заварне тістечко». Так у Німеччині називається премія “За найзухвалішу рекламну брехню року”. У 2009-му її отримали ролики про імунітет від Actimel.
«Він зміцнює імунну систему людини так само добре, як звичайний природний йогурт, але коштує в чотири рази дорожче і містить вдвічі більше цукру», – до такого висновку дійшли організатори конкурсу – громадська організація Foodwatch.
У минулому ж році в Британії Комісія зі стандартів у рекламі (ASA) заборонила рекламний ролик Actimel. Комісія визнала неприпустимими твердження про те, що цей продукт зміцнює імунітет у дітей.
«Представлені Danone аргументи не дають наукових доказів, що вживання Actimel захищає звичайних здорових дітей-школярів від повсякденних дитячих інфекцій. Отже, реклама вводить в оману», – констатувала комісія.
Півроку тривав розгляд в Росії. Конкурент Danone – «Вимм-Билль-Данн» – заявила, що після перегляду реклами створюється враження, наче Actimel – продукт дитячого харчування. Федеральна антимонопольна служба не підтримала це звинувачення. 26 січня Арбітражний суд Росії підтвердив її правоту. Проте висновок полягав у тому, що Actimel не претендує на статус дитячого харчування. А не у тому, що він посилює імунітет.
«Свідомо»: «Як ваша компанія реагує на ці випадки?»
– Ми, українське бізнес-товариство, достатньо автономне. Тому ніякої офіційної позиції у нас з цього приводу немає, – каже спеціаліст з комунікацій «Данон Україна» Віра Зеленська.
Чи посилюється імунітет
“Свідомо” запитало, чи посилює Actimel імунітет в одного із провідних імунологів України, з яким співпрацює Всесвітня організація охорони здоров\’я, ЮНІСЕФ і наш МОЗ.
– Чому ми повинні «сказати застуді ні», приймаючи такі препарати, я чесно кажучи, навіть не знаю. Якщо в рекламі кисломолочного продукту говориться про те, що він створює бар\’єр на шляху інфекцій, то ми можемо тільки думати про бар\’єр на шляху кишкових інфекцій. Але і це, чесно кажучи, сумнівно. Щоб перевірити, піддослідних ніхто спеціально не інфікував, – відповів доцент кафедри дитячих інфекційних хвороб та дитячої імунології Національної медичної академії післядипломної освіти ім.Шупика МОЗ України Федір Лапій.
У рекламі Danone є прийом. На животі намальованого чоловічка, що п\’є Actimel, великим шрифтом червоними літерами написано «70% ІМУННОЇ СИСТЕМИ». І темним шрифтом дрібніше: «працює там, де».
“Свідомо” запитало, чи посилює Actimel імунітет в одного із провідних імунологів України, з яким співпрацює Всесвітня організація охорони здоров\’я, ЮНІСЕФ і наш МОЗ.
– Чому ми повинні «сказати застуді ні», приймаючи такі препарати, я чесно кажучи, навіть не знаю. Якщо в рекламі кисломолочного продукту говориться про те, що він створює бар\’єр на шляху інфекцій, то ми можемо тільки думати про бар\’єр на шляху кишкових інфекцій. Але і це, чесно кажучи, сумнівно. Щоб перевірити, піддослідних ніхто спеціально не інфікував, – відповів доцент кафедри дитячих інфекційних хвороб та дитячої імунології Національної медичної академії післядипломної освіти ім.Шупика МОЗ України Федір Лапій.
У рекламі Danone є прийом. На животі намальованого чоловічка, що п\’є Actimel, великим шрифтом червоними літерами написано «70% ІМУННОЇ СИСТЕМИ». І темним шрифтом дрібніше: «працює там, де».
Тобто насправді Danone всього лише стверджує, що Actimel потрапляє в кишечник – дуже важливий для імунної системи орган. Це беззаперечна правда! Такою ж правдою була б, наприклад, реклама крапель для очей, яка б говорила, що ці краплі потрапляють в очі – головний орган зору.
Проблема в тому, що люди можуть сприймати таку рекламу зовсім інакше.
«Свідомо» провело ненауковий експеримент. Поставило п\’ятьом людям запитання: «Що стверджується у рекламі про 70% імунної системи»? Четверо відповіли: Actimel створює 70% імунітету. Один припустив: напій допомагає людям, у яких є хоча б 70% імунітету.
Проблема в тому, що люди можуть сприймати таку рекламу зовсім інакше.
«Свідомо» провело ненауковий експеримент. Поставило п\’ятьом людям запитання: «Що стверджується у рекламі про 70% імунної системи»? Четверо відповіли: Actimel створює 70% імунітету. Один припустив: напій допомагає людям, у яких є хоча б 70% імунітету.
Жоден не вгадав
«Свідомо»: «Вам не здається це хитрістю?»
– Мені здається, наші споживачі також повинні звертати увагу на те, що вони вживають, – відповідає спеціаліст з комунікацій «Данон Україна» Віра Зеленська.
Що говорить медична наука про пробіотики – так вчені називають «живі бактерії»? Ось витримка з журналу “Бюлетень про лікарські і терапевтичних засоби”, що видається Всесвітньої організацією охорони здоров\’я:
«Фактичні дані про те, що пробіотики покращують кишкову флору, уривчасті, а заяви більш широкого характеру про те, що такі продукти сприяють зміцненню здоров\’я споживачів і допомагають їм боротися з алергією, не заслуговують на довіру».
Стоп. Чому ж тоді на кожній упаковці Actimel написано: «Рекомендовано Українським товариством фахівців з клінічної імунології, алергології і імунореабілітації»?
«Свідомо»: «Вам не здається це хитрістю?»
– Мені здається, наші споживачі також повинні звертати увагу на те, що вони вживають, – відповідає спеціаліст з комунікацій «Данон Україна» Віра Зеленська.
Що говорить медична наука про пробіотики – так вчені називають «живі бактерії»? Ось витримка з журналу “Бюлетень про лікарські і терапевтичних засоби”, що видається Всесвітньої організацією охорони здоров\’я:
«Фактичні дані про те, що пробіотики покращують кишкову флору, уривчасті, а заяви більш широкого характеру про те, що такі продукти сприяють зміцненню здоров\’я споживачів і допомагають їм боротися з алергією, не заслуговують на довіру».
Стоп. Чому ж тоді на кожній упаковці Actimel написано: «Рекомендовано Українським товариством фахівців з клінічної імунології, алергології і імунореабілітації»?
Хто рекомендує
Сайт товариства стверджує – створено воно 12 років тому на базі ще радянського науково-медичного об\’єднання. З трьох новин, що розміщені на сайті, найбільша рекламує конгрес, проведений за спонсорства Danone. У рубриці «Рекомендуємо» – три добрих відгуки про продукти Danone. Ще й посилання: «Рекомендовані статті від компанії Danone». З переходом на російський сайт виробника.
Вказана на сайті товариства адреса привела до лікарні біля тихого парку в центрі Києва. Ніхто про існування такого товариства на території лікарні не чув. На прохідній мене відправили у відділення сексології.
На другий день дзвінків в товаристві взяли трубку. Жіночий голос заявив:
«Компанію Danone у нас рекомендує професор Драннік. Зараз подивлюся – чи є він!»
Георгій Миколайович Драннік справді професор. Все життя займався урологією. І зараз завідує лабораторією імунології в Інституті урології Академії медичних наук. У товаристві, що рекомендує Actimel, Драннік – президент.
Президент зустрів мене у відремонтованому кабінеті з великим кріслом.
«Свідомо»: На чому ґрунтуються Ваші рекомендації?
– Я над цим оглядом працював більше року, – говорить Георгій Драннік. – У підсумку процитував більше 200 авторів. Я зробив велику доповідь на нашому конгресі у 2007 році в листопаді в Миргороді, де розповів про Actimel (це той самий конгрес, що спонсорував Danone, – «Свідомо»). Розповів про дослідження, які зроблені про Actimel. Потім мене попросили виступити з цією доповіддю на Дні правильного харчування, яке проводить Danone. І на підставі цього, я тепер мало того, що його зараз рекомендую хворим. Я його сам п\’ю і вам раджу.
«Свідомо»: А самі Ви дослідження в Україні проводили?
– Насправді це великі гроші. Ми б із задоволенням, – сказав Георгій Драннік.
«Свідомо»: А скільки зараз у Вас членів товариства?
– Багато. Зараз у базі даних більше тисячі осіб, – почули ми від Георгія Дранніка.
Ми взяли список членів і зателефонували до лікарів з чотирьох міст, зазначених у цьому списку. Усі вони підтвердили, що входять до товариства. На запитання, чи знають вони про те, що воно рекомендує Actimel, ми почули такі відповіді.
– Так, знаю. Це питання не до мене. Я не є керівником товариства, – сказав херсонський лікар-імунолог Володимир Гаврилюк.
– Що стосується наукових позицій – я в цьому участі не брала, – сказала львівський лікар-імунолог Валентина Чоп\’як.
– Драннік – це ж він в основному рекламує цей препарат. Може, у нього і були спостереження хворих. І це дає право рекламувати. Я таких даних не спостерігала, – сказала лікар-імунолог із Луцька Алла Бабіна.
– Я знаю, що наш глава Георгій Миколайович Драннік пропагує. А що товариство це рекомендує, я не знаю, – хмельницький лікар-імунолог Леонід Кривицький.
А наш знаний співвітчизник Ілля Мечников справді вірив у користь кисломолочних бактерій. Він досліджував причини великої кількості довгожителів у Болгарії. І дійшов до висновку – справа у місцевому кефірі.
Сайт товариства стверджує – створено воно 12 років тому на базі ще радянського науково-медичного об\’єднання. З трьох новин, що розміщені на сайті, найбільша рекламує конгрес, проведений за спонсорства Danone. У рубриці «Рекомендуємо» – три добрих відгуки про продукти Danone. Ще й посилання: «Рекомендовані статті від компанії Danone». З переходом на російський сайт виробника.
Вказана на сайті товариства адреса привела до лікарні біля тихого парку в центрі Києва. Ніхто про існування такого товариства на території лікарні не чув. На прохідній мене відправили у відділення сексології.
На другий день дзвінків в товаристві взяли трубку. Жіночий голос заявив:
«Компанію Danone у нас рекомендує професор Драннік. Зараз подивлюся – чи є він!»
Георгій Миколайович Драннік справді професор. Все життя займався урологією. І зараз завідує лабораторією імунології в Інституті урології Академії медичних наук. У товаристві, що рекомендує Actimel, Драннік – президент.
Президент зустрів мене у відремонтованому кабінеті з великим кріслом.
«Свідомо»: На чому ґрунтуються Ваші рекомендації?
– Я над цим оглядом працював більше року, – говорить Георгій Драннік. – У підсумку процитував більше 200 авторів. Я зробив велику доповідь на нашому конгресі у 2007 році в листопаді в Миргороді, де розповів про Actimel (це той самий конгрес, що спонсорував Danone, – «Свідомо»). Розповів про дослідження, які зроблені про Actimel. Потім мене попросили виступити з цією доповіддю на Дні правильного харчування, яке проводить Danone. І на підставі цього, я тепер мало того, що його зараз рекомендую хворим. Я його сам п\’ю і вам раджу.
«Свідомо»: А самі Ви дослідження в Україні проводили?
– Насправді це великі гроші. Ми б із задоволенням, – сказав Георгій Драннік.
«Свідомо»: А скільки зараз у Вас членів товариства?
– Багато. Зараз у базі даних більше тисячі осіб, – почули ми від Георгія Дранніка.
Ми взяли список членів і зателефонували до лікарів з чотирьох міст, зазначених у цьому списку. Усі вони підтвердили, що входять до товариства. На запитання, чи знають вони про те, що воно рекомендує Actimel, ми почули такі відповіді.
– Так, знаю. Це питання не до мене. Я не є керівником товариства, – сказав херсонський лікар-імунолог Володимир Гаврилюк.
– Що стосується наукових позицій – я в цьому участі не брала, – сказала львівський лікар-імунолог Валентина Чоп\’як.
– Драннік – це ж він в основному рекламує цей препарат. Може, у нього і були спостереження хворих. І це дає право рекламувати. Я таких даних не спостерігала, – сказала лікар-імунолог із Луцька Алла Бабіна.
– Я знаю, що наш глава Георгій Миколайович Драннік пропагує. А що товариство це рекомендує, я не знаю, – хмельницький лікар-імунолог Леонід Кривицький.
А наш знаний співвітчизник Ілля Мечников справді вірив у користь кисломолочних бактерій. Він досліджував причини великої кількості довгожителів у Болгарії. І дійшов до висновку – справа у місцевому кефірі.
Коментар експерта
Борис Пухлик (64),
головний спеціаліст Міністерства охорони здоров\’я України з алергології-іммунології:
– «Актімель» не піднімає іммунітет, і ніколи його не піднімав. Це препарат, який містить (чи має містити) живі бактерії для підтримання біоценозу кишківника. А оскільки, грубо кажучи, 2/3 іммунітету людини знаходиться в кишківнику – то якщо там усе добре – то усе добре і з імунітетом.
І якщо препарат створює сприятливі умови для підтримання в кишківнику нормальної мікрофлори, то він створює сприятливі умови для підтримки іммунітету. Але безпосередньо на іммунітет він ніяк не впливає.
Марія ЗЕМЛЯНСЬКА, Єгор СОБОЛЄВ, бюро журналістських розслідувань «Свідомо» (Київ), березень 2010