Автори: Сергій Щербина, Юрій Віннічук, ЕП — Понеділок, 13 серпня 2012
1 червня 2012 року скандально відома бурова “Петро Годованець” розпочала буріння першої свердловини на Одеському газовому родовищі.
Однак обслуговування установки, яка коштувала державі 400 млн дол, продовжує “витягувати” державні гроші.
Зокрема, величезні кошти витрачаються на обслуговування обладнання, за рахунок якого утворилася кінцева висока ціна бурової. Мова йде про гелікоптери.
Автори: Сергій Щербина, Юрій Віннічук, ЕП — Понеділок, 13 серпня 2012
1 червня 2012 року скандально відома бурова “Петро Годованець” розпочала буріння першої свердловини на Одеському газовому родовищі.
Однак обслуговування установки, яка коштувала державі 400 млн дол, продовжує “витягувати” державні гроші.
Зокрема, величезні кошти витрачаються на обслуговування обладнання, за рахунок якого утворилася кінцева висока ціна бурової. Мова йде про гелікоптери.
Як повідомили “Економічній правді” у “Чорноморнафтогазі”, держкомпанія має два вертольоти – Augusta А109С і Augusta AW139.
Цей тип гелікоптера вважається “Мерседесом” серед вертольотів. Augusta АW139 – вертоліт представницького класу. Саме його обрав президент Віктор Янукович, зокрема, для комфортних перельотів з “Межигір\’я” на роботу.
Адміністрація президента за бюджетні гроші орендує цей вертоліт у фірми “Центравіа”, що походить з офшорної зони на Британських Віргінських островах та контролюється родиною Януковича. Ціна оренди – 7,5 млн грн.
Augusta АW139 на 14 місць, який належить “Чорноморнафтогазу”, за інформацією держкомпанії, коштує 13,4 млн дол.
Це модель – для обслуговування морських об\’єктів, кажуть у держкомпанії.
У розпорядження “Чорноморнафтогазу” повинен надійти ще один такий вертоліт, який входить до комплекту постачання бурової установки “Незалежність”.
Дана бурова надійде держкомпанії в четвертому кварталі 2012 року.
А п\’ятимісний Augusta АW139, який уже у компанії є, далеко не новий – 1990 року випуску. Він був придбаний 2004 року у фірми Rotorflug за 9,4 млн грн.
Як заявили у “Чорноморнафтогазі”, завдання вертольотів Augusta – “забезпечення виробничої діяльності”. Зокрема, перевезення пасажирів і вантажів на нові плавучі бурові та інші об\’єкти, здійснення моніторингу трубопроводів та роботи при проведенні аварійно-рятувальних заходів.
Однак ЕП вдалося встановити, що, крім перерахованих завдань, вертольоти також допомагають забезпечити великими замовленнями та державними грошима підприємство шанованих членів Партії регіонів.
Ціна питання
Просто купити вертольоти замало, їх ще повинен хтось експлуатувати та обслуговувати. От і знайшлася компанія, яка допоможе буровикам літати. На початку липня стало відомо, що “дочка” “Нафтогазу” на тендері обрала для експлуатації гелікоптерів Augusta київську авіакомпанію “Марс РК“.
Як зазначено в результатах тендеру, “Марс РК” обслуговуватиме всі три гвинтокрили “Чорноморнафтогазу”: два Augusta AW 139 і один Augusta А109С.
В тендерній документації зазначено, що київська компанія підтримуватиме льотну придатність вертольотів, буде виконувати всі форми техобслуговування, перевозитиме пасажирів та вантажі на об\’єкти “Чорноморнафтогазу”.
Свої послуги “Марс РК” надаватиме 35 місяців за “смачну” суму – 160 млн грн або 20 млн дол. Тобто експлуатація вертольотів протягом трьох років коштуватиме майже на 7 млн дол дорожче, ніж новий вертоліт Augusta AW139.
Раніше, в травні 2012 року, “Марс РК” виграла ще один тендер “Чорноморнафтогазу” на 94,5 млн грн. Зокрема, київська компанія надаватиме послуги з авіаційного обслуговування та експлуатації вертолітних майданчиків.
Хто ж володіє авіакомпанією, яка отримала такий грандіозний підряд?
Мільйони для “регіоналів”
Як свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, засновниками ТОВ “Марс РК” є п\’ятеро громадян України. Це Анастасія Олегівна Шевченко-Катамадзе, Андрій Юрійович Прохоров, Анатолій Павлович Кудрін, Анатолій Петрович Осадчий та Володимир Залманович Поляковський.
Саме прізвища Шевченко-Катамадзе і Кудріна дозволяють зрозуміти, хто отримав мільйони “Чорноморнафтогазу”. Перша є невісткою посла Грузії в Україні Григола Катамадзе. З його сином Іраклієм Анастасія одружилася ще 2006 року.
Батьком Шевченко-Катамадзе є Олег Шевченко – колишній гендиректор державного заводу “Авіант”. Він очолював його у 2003-2007 роках з невеликою перервою у 2005 році.
У 2007 році другий уряд Віктора Януковича створив концерн “Авіація України”, главою якого був призначений саме Шевченко. А ще 2006 року Шевченко став депутатом Київради від Партії регіонів.
Інший учасник ТОВ “Марс РК” – Анатолій Кудрін – взагалі “регіонал зі стажем”. Наразі йому вже 74 роки. З 1967 року по 2003 рік Кудрін був гендиректором держпідприємства “Завод 410 цивільної авіації”. А з 2003 року він є завідуючим кафедрою у Національному авіаційному університеті.
Однак це не найголовніше. Ще у 2001 році Кудрін заснував та очолив Залізничну (тепер Солом\’янську) районну організацію Партії регіонів у Києві. Про це можна прочитати у його біографії на сайті київських “регіоналів”.
Зараз Кудрін є радником голови Солом\’янської райорганізації Партії регіонів нардепа Максима Луцького. До речі, Луцький був проректором Національного авіаційного університету, де зараз працює Кудрін.
Варто нагадати, що 2009 року на життя Луцького було скоєно два замахи. Нині вінзбирається балотуватися до Верховної ради за “рідним” солом\’янським округом.
Фото lutskyi.com
Інші учасники ТОВ “Марс РК” – Андрій Прохоров та Володимир Поляковський – очевидно, є партнерами Кудріна. Наприклад, “на трьох” вони мають ще одну спільну фірму – ТОВ “А.Т.А.”. Щоправда, остання знаходиться у стані припинення підприємницької діяльності.
На жаль, ЕП не вдалося знайти інформацію щодо останнього учасника “Марс РК” – Анатолія Осадчого.
Висновки
У відповідь на запит редакції у “Чорноморнафтогазі” повідомили, що тендер на експлуатацію вертольотів був конкурентним.
“При проведенні процедури закупівлі послуг з експлуатації вертольотів типу Augusta А109С (1 одиниця) і Аugusta AW139 (2 одиниці) крім пропозиції конкурсних торгів учасника ТОВ “Авіакомпанія “Марс РК” надійшла пропозиція від учасника ТОВ “Центр ділової авіації”, – заявили у держкомпанії.
Втім, факти залишаються фактами. У злиденній країні держкомпанія закупила два елітних вертольоти за ціною 13,4 млн дол. Хоча повірити в те, що на вертольотах Augusta літатимуть прості буровики, доволі складно.
Нарешті, придбання гвинтокрилів змусило “Чорноморнафтогаз” провести щонайменше два тендери на загальну суму 254 млн державних гривень, які виграла авіакомпанія “Марс РК”, що контролюється людьми з Партії регіонів.
Не буде великим перебільшенням сказати, що замовлення на чверть мільярда віддали “своїм”. Що ж, вибори, особливо в Києві, – річ дорога.
Автори: Сергій Щербина, Юрій Віннічук, ЕП — Понеділок, 13 серпня 2012