Губернатор Волині рекламує добро, віру та партію. Фото порталу “Четверта влада”
Віднедавна лучанам та й багатьом волинянам милують око білборди із губернатором Волині Борисом Клімчуком, слоган якого звучить “З добром і вірою. Борис Клімчук”. Мабуть, аби підсилити враження від прочитаного про добро і віру, губернатор взяв на руки хлопчика у вишиванці. Однак під рекламним слоганом про добро розмістився ще й логотип Партії регіонів.
Ми спробували з’ясувати, якою є ця реклама – політичною чи соціальною, і чи законно державний службовець І рангу рекламує логотип партії?
Загадкова реклама
З’ясувати це, як виявилось, непросто. У депаратменті підприємництва та реклами Луцької міської ради нам довго розповідали, що вони рекламою не займаються, а лише продовженням діючих та видачею нових дозволів на рекламу. Врешті працівники депаратаменту скерували нас до комунального підприємства “Луцькреклама”. Мовляв, саме там можна дізнатись про ціну та вид реклами.
Додзвонитись у комунальне підприємство було важко, телефонів туди не знають навіть у приймальні міського голови. Начальник відділу контролю за розміщенням реклами у м. Луцьку Олексій Олексійович Гальченко російською мовою почав пояснювати, що ми звернулись не за тою адресою, мовляв, підприємство контролює розміщення рекламних конструкцій, але не вмішується у зміст реклами, проте ми все таки наполягли, аби службовець відповів на наші запитання:
– Хто господарі цих рекламних щитів з губернатором Борисом Клімчуком?
– Там де ви кажете – різні. На підйомі до драмтеатру, один зліва і один справа – власник фірма “Міст медіа”. Це вони роблять розцінки.
– Ці щити знаходяться у приватній власності?
– Ні, ці щити на комунальній власності. Але самі конструкції належать підприємствам. За те, що вони розміщуються на комунальній власності, вони платять в міський бюджет певну суму. І все, далі ми не вмішуємось.
– А хто тоді регулює розцінки на цю рекламу?
– Самі рекламщики.
– А де дізнатись розцінки на таку рекламу?
– У цього підприємства – “Міст медіа”.
……
– Ця реклама, де зображений губернатор, соціальна чи політична?
– Однозначно можу сказати, що це реклама не соціальна. І ми до неї ніякого стосунку не маємо. Тобто, ми не звільняємо від сплати за цю рекламу тих, хто її розміщує. Тобто, це домовляється Партія регіонів чи хтось інший із рекламорозповсюджувачем, тобто із власником конструкції. А нас цікавить лише те, як господар конструкції платить у міський бюджет.
– Скажіть, будь ласка, скільки таких щитів з рекламою губернатора з’явилось у Луцьку?
– Ми не ведемо моніторинг. Зміст реклами нас мало цікавить.
– Скільки коштів надійшло від цього підприємства до міського бюджету?
– Чого я буду це казати. Це трохи конфіденційна інформація.
– Ні, це бюджетні кошти, це не конфіденційна інформація.
– Знаєте. Він платить згідно виставлених рахунків, без затримок.
– А скільки коштує оренда такого рекламного щита для бюджету?
– Залежно від конструкції – від 400 до 800 гривень і більше. Оренда це те, що власник платить за розміщення щита на землі комунальної власності. А що він там розміщує – це їхня двостороння домовленість. Але те, що це не “соціалка” – я відповідально заявляю.
– Тобто на щиті можна розмістити що завгодно і ніхто на це не буде впливати?
– Розумієте, в чому справа. Якщо він розмістить щось таке, що ображає естетичні відчуття лучан, то тоді вже цим буде займатись “захист прав споживачів”. А в нас по Закону України “Про рекламу” ні департамент, ні КП “Луцькреклама” не мають права вмішуватись у зміст реклами.
Подальші пошуки замовників реклами виявились ще складнішими. У “Луцькрекламі” нам дали мобільний номер Віталія, співробітника підприємства “Міст медіа” зі Львова, яке є власником даних рекламних конструкцій. Пан Віталій повідомив, що будь-яка реклама розміром три на шість метрів коштує 1300 гривень. Однак, як тільки ми запитали про замовника реклами із губернатором, співрозмовник попросив передзвонити пізніше. Подальші наші дзвінки були марними, а згодом в електронному листі він вказав, що замовником даної реклами є приватна особа, розголошувати про яку він не має права. Аби отримати повну відповідь, ми адресували до “Міст медіа” інформаційний запит, де попросили надати відомості про замовника та вартість такої реклами. Відповідь нас не здивувала:
“На Ваш запит від 25.07.2012 роз’яснюємо, що ст. 12 Закону України «Про доступ до публічної інформації» чітко визначає суб’єктів відносин у сфері доступу до публічної інформації. Зокрема, розпорядниками інформації для цілей цього закону можуть бути суб’єкти владних повноважень (органи державної влади, місцевого самоврядування); юридичні особи, що фінансуються з бюджетів різних рівнів; особи, які виконують делеговані повноваження суб’єктів владних повноважень; суб’єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку.
ПП «Міст Медіа» не відноситься до жодної з категорій розпорядників публічної інформації, веде комерційну діяльність згідно зі статутом, зареєстрованим у встановленому чинним законодавством порядку, та несе відповідальність за нерозголошення комерційної таємниці.
Одночасно повідомляємо, що за розміщення біллбордів, які Вас цікавлять, коштів з бюджету будь-якого рівня ПП «Міст Медіа» не отримувала.”
Хто ж замовив рекламу губернатору і чи використані там бюджетні кошти? Ми запитали про це в облдержадміністрації. Тут відповіли, що на рекламу губернатора не виділяли коштів із жодного бюджету, і не знають замовника цієї реклами.
Кого ж рекламує губернатор?
Те, що губернатор рекламує себе, добро та віру, які несе волинянам, – цілком зрозуміло. А от до чого тут логотип Партії регіонів? Адже Загальні правила поведінки державного службовця стверджують, що “Державні службовці повинні утримуватися від демонстрації власних політичних поглядів та свого ставлення до політичних сил, партій, блоків, не допускати їх впливу на виконання службових обов´язків.”
Чи не є правопорушенням реклама політичної партії державним службовцем першого рангу? Про це ми запитали у юриста Інституту розвитку регіональної преси Людимли Панкратової.
– Стаття 74 Закону України “Про вибори народних депутатів” вказує на те, що участь у передвиборній агітації забороняється орагнам виконавчої влади, органам влади АР Крим, органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам і судам, пояснює юрист. – А стаття 68 цього ж закону роз’яснює нам що таке політична реклама. Отже, до політичної реклами належить також використання символіки або логотипів партій – суб´єктів виборчого процесу. Та ж сама стаття цього ж Закону, а саме п. 6 ч.2 ст.68, вказує, що розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами є однією із форм передвиборної агітації.
Людмила Панкратова звертає увагу, що відповідно до ст.. 12 Закону суб’єктами виборчого процесу є партії, які висунули кандидатів у депутати та кандидати у депутати, зареєстровані у встановленому законом порядку. На сьогодні (03.08) на веб-сайті ЦВК немає відомостей про реєстрацію кандидатів. Відповідно, політичні партії та кандидати ще не мають статусу суб’єктів виборчого процесу. Стаття 70 Закону передбачає, що партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному виборчому окрузі, та кандидати у депутати мають право розпочати свою передвиборну агітацію з дня, наступного за днем прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати. Таким чином на сьогодні Партія Регіонів не є суб’єктом виборчого процесу, отже формально порушення закону не має.
Однак, за повідомленням офіційного сайту Партії регіонів, партія подала документи для реєстрації в ЦВК 3 серпня. ЦВК приймає рішення про реєстрацію не пізніше як на 5 день з дня подачі документів. Агатіцію партія може починати з дня, наступного за днем реєстрації. Тобто, якщо в день реєстрації ПР білборди губернатора залишаться на місці – тоді це буде порушенням законодавства.”
Валентина Куць
Джерело: Четверта влада