Більше року у Львівській області намагаються купити 50 шкільних автобусів. За 15 місяців вдалося замовити 34.
…Учні Нижньояблуньської сільської школи отримали свій новенький автобус у травні цього року – передати спеціалізований «Еталон» приїхав голова Львівської облдержадміністрації Олег Синютка. Дітям багатьох шкіл пощастило менше. Не тому, що поважні люди не стали учасниками аналогічних церемоній, а тому що не було змісту проводити будь-які урочистості в принципі – перспективи щодо найближчого отримання шкільних автобусів виявились доволі туманними.
Нагадаємо, райони отримали право замовлення «школяриків» на місцях після невдалої спроби департаменту освіти і науки ЛОДА закупити автобуси централізовано.
Весною 2016 року Департамент оголосив про закупівлю 90 шкільних автобусів для області очікуваною вартістю 105,6 млн грн (1,17 млн грн/од). Через численні скарги окремих учасників тендеру в АМКУ процедура затягнулась. У підсумку торги взагалі відмінили.
Розуміючи, що легко зі «школяриками» не буде, у ЛОДА змінили підхід – скинули з себе тягар повнопакетної закупівлі, передавши право купувати автобуси на місця.
Зваживши свої фінанси, кількість автобусів значно зменшили. Депутати Львівської облради затвердили загалом 50 автобусів, на які передбачили витрати у розмірі 63,6 млн грн.
Однак субзамовники зіткнулись з тими ж проблемами, що і замовник генеральний – окремі учасники торгів, вважаючи вимоги тендерних документацій дискримінаційними, раз за разом оскаржують результати закупівель.
Чому автобуси купують так довго? Все з тієї ж причини, з якої у ЛОДА не змогли замовити «школярики» централізовано. Різниця лише в тому, що тепер місію відстоювати недискримінаційність технічних вимог в АМКУ несе не ЛОДА – її розпорошили поміж низки замовників.
Нагадаємо, що проблемною ланкою у ланцюжку нічим непримітної процедури закупівлі автобусів для дітей стали фірми-постачальники автобусів моделі АС-Р 4234 «Мрія» ( російського виробника «ПАЗ»). Ці автобуси не обладнані 6-тициліндровим двигуном, вимогу щодо наявності якого департамент освіти ЛОДА поставив перед потенційними постачальниками. Відтак, вони вважають, що їх «динамлять» цілеспрямовано.
Йдеться про фірми ІП «АІС – Полтава» та ТОВ «Радіал – Україна». В результаті скарги останньої до АМКУ про порушення законодавства на торгах було відмінено закупівлю автобусів департаментом освіти і науки ЛОДА.
Коли право закуповувати автобуси перейшло на місця, ця ж фірма почала скаржитись до Антимонопольного комітету активніше. При чому навіть тоді, коли сама не брала участі в торгах.
За первинною документацією конкурсних торгів департамент освіти і науки мав придбати нові автобуси для перевезення школярів 2015-2016 року випуску, які розраховані як мінімум на 27 посадкових місць, з екологічним стандартом двигуна не нижче «Євро 4» (додамо, що з 1 січня 2016 року в Україні діє екостандарт «Євро-5»), автономною закритою системою обігрівання салону, чотиритактним дизельним двигуном та гарантійним терміном експлуатації – не менше 50 тис. км пробігу.
Поступово технічні вимоги змінювались. Наприклад, за 9 днів до завершення подання цінових пропозицій замовники вирішили, що будуть купувати автобуси лише з чотиритактними 6-циліндровими дизельними двигунами. А ще пізніше, що мінімальна кількість посадкових місць має бути 25, а не 27.
Департамент пояснював ситуацію так, що будучи замовником, має право вимагати не лише відповідність автобусів ДСТУ, але й встановлювати додаткові вимоги щодо автобусів.
«У порівнянні з 4-циліндровими двигунами, 6-тициліндрові є потужнішими і характеризуються динамічною збалансованістю, кращим моторесурсом», – йшлось у відповіді на скаргу АМКУ.
Для того, аби тендерна документація була складена правильно, чиновники замовляють юридично-консультаційні послуги, які має оплатити переможець. Фактично бізнес змушений розплачуватись за некомпетентність службовців певного замовника.
З розміщеної департаментом освіти і науки ЛОДА під час проведення централізованої закупівлі автобусів тендерної документації відомо, що скласти все «як належить», замовнику допомагала юридична фірма «Світ права». Оскільки тендер відмінили, то, як запевнили в департаменті ЛОДА, грошей фірма не отримувала.
Щодо закупівлі автобусів у районах, то згідно з тендерними документаціями замовників у районах, юридичну підтримку вартістю 4-10 тис. грн замовляла левова частина бюджетників.
До прикладу, такі послуги отримував відділ освіти Городоцької РДА. Секретар тендерного комітету Марія Макітра розповіла, що юркомпанія займалась складенням техзавдання, прописувала технічні вимоги і загалом курувала весь процес закупівлі – включно з розміщенням оголошення та інших документів у Prozorro. Зі свого боку, тендерний комітет лише погоджував рішення та дії фірми.
Втім, зауважимо, що дана співпраця не змогла уберегти замовника від двічі відміненої закупівлі. Автобус для дітей, навіть з юристами, вдалось замовити лише з третьої спроби.
Станом на 15 липня цього року 24 замовники купили лише 34 автобуси для дітей. За результатами відритих торгів, автобуси постачатимуть фірми:
- ПП «Аймакс-Груп» (15 од.)
- ТОВ «Бас Мотор» (10 од.)
- ТОВ «ТД Динат груп» (4 од.)
- ТОВ «Окраїна» (3 од.)
- ТОВ «АІС-Полтава» (2 од.)
Автобуси російського виробництва, АС P-4234 «Мрія», проскочили двічі. Їх замовили Новокалинівська та Дублянська ОТГ Самбірського району.
Нагадаємо, що автобуси «Мрія» являють собою модифіковану версія виготовленого на базі російської моделі автобуса ПАЗ 4234. Після дооснащення автобусів проблисковими маячками та сидіннями, їх перейменовують у «Мрію» та отримують сертифікати відповідності «УкрСЕПРО» у ДП «УкрЦПСЗПС». При цьому, як раніше повідомляли «НГ. Львів», левова частина протоколів випробувань видана на території РФ. Крім того, зауважували інші учасники торгів, в моделі «Мрія» відсутні аварійні двері, немає автономної системи обігріву, а розміщення сидінь не відповідає ДСТУ.
Попри все це, вартість автобусів «Мрія» є найнижчою з усіх раніше засвічених у цьому циклі закупівель – 1,29 млн грн.
Інформація про переможців торгів:
ІП «АІС-Полтава» та ТОВ «Радіал-Україна» знайомі між собою. Засновником прописаної у Києві фірми «Радіал-Україна» є ТДВ «Гармонія» харків’янина Владислава Кулікова. «Гармонія» юридично знаходиться у столиці за адресою – провулок Балтійський, 20 разом із ТОВ «Група компаній “АІС”», до якої входить ІП «АІС-Полтава» Сергія Труша та Андрія Цюрюпа.
Як відомо, група компаній «АІС» пов’язана з нардепом Дмитром Святашем (раніше – Партія регіонів, зараз – «Відродження») та екс-нардепом від Партії регіонів Василем Поляковим.
Один з найчастіших переможців на тендерах у районах, ПП «Аймакс-Груп» (раніше – «Автодім-Черкаси»), зареєстрований у Черкасах. Фірма зі «статутником» 10 грн належить Сергію Попадьку. На місцевих виборах 2015 року, позиціонуючи себе безробітним, він балотувався до Черкаської обласної ради, але депутатом не став.
ТОВ «Бас Мотор», співзасновником якого раніше був Петро Порошенко, підписало договори на поставку 10 автобусів. За інформацією «НГ», «Богдан Моторс» контролює бізнес-партнер Порошенка Олег Гладковський.
У перелік постачальників потрапили також дилери «Бориспільського автозаводу» з корпорації Володимира Бутка «Еталон» – ТОВ «ТД Динат груп» та ТОВ «Окраїна». «Торговий дім Динат Груп» належить мешканцю Хмельниччини Олександру Ординату (90%) та прописаному в Одеській області Олексію Марінцеву (10%). Одноосібним власником та керівником ТОВ «Окраїна» є киянин Олександр Рибальченко. Йому також належить ТОВ «ТД УКВЗ -Україна», що спеціалізується на виробництві залізничних локомотивів і рухомого складу.
Перелік усіх замовників автобусів та стан закупівель:
Організатор | Переможець | Модель | Вартість за од., грн | Од. | Вартість поставки, грн | Дата підписання договору |
Відділ освіти Мостиської РДА | ТОВ “ТД Динат груп” | Ataman D093S2 | 1690000 | 2 | 3 380 000 | 12.12.2016 |
Відділ освіти Сокальської РДА | х | х | х | 2 | х | х |
Бісковицька сільська рада Самбірського району | ТОВ “Окраїна” | А08110ш | 1659000 | 1 | 1 659 000 | 10.03.2017 |
Відділ освіти Самбірської РДА | ТОВ “Бас мотор” | Богдан А22412 | 1669500 | 2 | 3 339 000 | 22.05.2017 |
Заболотцівська ОТГ Бродівського району | ТОВ “ТД Динат груп” | Еталон А0811ш | 1593000 | 1 | 1 593 000 | 27.06.2017 |
Ходорівська міська рада | ПП “Аймакс-Груп” | А08110ш | 1598000 | 1 | 1 598 000 | 28.02.2017 |
Дублянська ОТГ Самбірського району | ІП “АІС-Полтава” | АС P-4234 “Мрія” | 1290000 | 1 | 1 290 000 | 19.12.2016 |
Міженецька ОТГ Старосамбірського району | ПП “Аймакс-Груп” | Еталон А0811ш | 1598000 | 1 | 1 598 000 | 01.03.2017 |
Новострілищанська ОТГ Жидачівського району | ПП “Аймакс-Груп” | А08110ш | 1498500 | 1 | 1 498 500 | 24.01.2017 |
Новоміська сільська рада Старосамбірського району | ПП “Аймакс-Груп” | А08110ш | 1598000 | 1 | 1 598 000 | 28.02.2017 |
Відділ освіти Пустомитівської РДА | ПП “Аймакс-Груп” | Еталон А0811ш | 1598000 | 2 | 3 196 000 | 27.02.2017 |
Відділ освіти Жидачівської РДА | х | х | х | 1 | х | х |
Відділ освіти Городоцької РДА | ТОВ “Бас мотор” | Богдан А22412 | 1679400 | 2 | 3 358 800 | 02.06.2017 |
Відділ освіти Бродівської РДА | ПП “Аймакс-Груп” | Ataman D093S2 | 1688000 | 2 | 3 376 000 | 06.06.2017 |
Відділ освіти Кам’янка-Бузької РДА | ПП “Аймакс-Груп” | А08110ш | 1499500 | 1 | 1 499 500 | 07.03.2017 |
Новокалинівська ОТГ Самбірського району | ІП “АІС-Полтава” | АС P-4234 “Мрія” | 1291000 | 1 | 1 291 000 | 23.03.2017 |
Вільшаницька ОТГ Самбірського району | ТОВ “Окраїна” | А08110ш | 1500000 | 1 | 1 500 000 | 29.03.2017 |
Гніздичівська ОТГ Жовківського району | х | х | х | 1 | х | х |
Відділ освіти Миколаївської РДА | ТОВ “Бас Мотор” | Богдан А22412 | 1649400 | 1 | 1649400 | 09.06.2017 |
Відділ освіти Червоноградської міськради | ТОВ “Бас Мотор” | Богдан А22412 | 1649400 | 1 | 1649400 | 01.06.2017 |
Тростянецька ОТГ Миколаївського району | х | х | Х | 1 | х | х |
Відділ освіти Жовківської РДА | х | х | х | 2 | х | х |
Відділ освіти Яворівської РДА | х | х | х | 2 | х | х |
Чукв’янська ОТГ Самбірського району | х | х | х | 1 | х | х |
Відділ освіти Стрийської РДА | ПП “Аймакс-Груп” | Ataman D093S2 | 1695000 | 1 | Х | 26.06.2017 |
Великодідушицька СЗОШ I-III ст. Стрийського району | х | х | Х | 1 | х | х |
Грабовецька ОТГ Стрийського району | х | х | х | 1 | х | х |
Воле-Баранецька ОТГ Самбірського району | ПП “Аймакс-Груп” | Богдан А22412 | 1650000 | 1 | 1650000 | 15.06.2017 |
Відділ освіти Золочівської РДА | ПП “Аймакс-Груп” | Ataman D093S2 | 1690000 | 2 | 3380000 | 07.06.2017 |
Відділ освіти Старосамбірської РДА | ТОВ “Бас мотор” | Богдан А22412 | 1649400 | 2 | 3298800 | 16.06.2017 |
Відділ освіти Перемишлянської РДА | х | х | х | 2 | х | х |
Відділ освіти Буської РДА | ТОВ “ТД Динат груп” | Ataman D093S2 | 1649400 | 1 | 1649400 | 26.06.2017 |
Відділ освіти Радехівської РДА | ТОВ “Бас мотор” | Богдан А22412 | 1649400 | 2 | 3298800 | 09.06.2017 |
Відділ освіти Сколівської РДА | ПП “Аймакс-Груп” | Ataman D093S2 | 1680000 | 2 | 3360000 | 12.05.2017 |
Відділ освіти Турківської РДА | ТОВ “Окраїна” | А08110ш | 1567800 | 1 | 1567800 | 04.05.2017 |
Бабинська ОТГ Самбірського району | х | х | х | 1 | х | х |
Відділ освіти Дрогобицької РДА | х | х | х | 1 | х | х |
Юлія Костюк
Матеріал підготовлено в рамках проекту IWPR за підтримки МЗС Нідерландів
Джерело: Наші гроші
Your point of view caught my eye and was very interesting. Thanks. I have a question for you. https://www.binance.com/bg/register?ref=53551167
Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me? https://accounts.binance.com/pt-BR/register-person?ref=WTOZ531Y