Юристи Інституту розвитку регіональної преси розробили шаблон скарги про порушення Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Пояснення щодо складання скарги до ОВК
Ані виборчий закон, ані Кодекс адміністративного судочинства України не передбачає спеціальних повноважень в процедурі оскарження для журналістів/представників ЗМІ. Іншими словами, навіть, якщо ваші права, як журналіста порушено – в позові та інших скаргах необхідно зазначати ПІБ, без статусу журналіста. Документ подається як від виборця. Наприклад, в ч. 2 ст.172 КАСУ зазначено, що виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах або на референдумі) може оскаржити рішення, дію чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму його особисто. Аналогічні норми містяться в статтях КАСУ, які передбачають процедури оскарження дій, бездіяльності кандидатів, партій і довірених осіб, підприємств, організацій, органів влади та місцевого самоврядування.
В тексті позову та скаргах потрібно мінімально мотивувати, яким чином оскаржувані дії/бездіяльність, рішення порушують ваші права виборця.
Право на оскарження будь-яких порушень виборчого законодавства мають також суб’єкти виборчого процесу, яких за можливості можна використовувати для подачі від їх імені позовів та/або скарг.
НА КОГО МОЖНА ПОДАВАТИ СКАРГИ
(ч. 2 ст. 108 Закону України «Про вибори народних депутатів»):
Суб’єкти звернення зі скаргою, зазначені в частині першій цієї статті (суб’єкти виборчого процесу, комісії, виборець, спостерігач, довірені особи), можуть з урахуванням вимог цього Закону оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, таких суб’єктів оскарження:
1) виборчої комісії, члена виборчої комісії;
2) політичної партії – суб’єкта виборчого процесу;
3) кандидата у депутати;
4) уповноважених осіб партій, довірених осіб кандидатів у депутати, офіційних спостерігачів від партій, кандидатів у депутати та громадських організацій – лише щодо скарг, передбачених частиною шостою статті 111 цього Закону. (ст.111 – скарга щодо порушення, яке мало місце під час голосування суб’єктами оскарження, подана до дільничної виборчої комісії, розглядається нею відразу після закінчення голосування).
СТРОК ОСКАРЖЕННЯ
(ст. 109 Закону України «Про вибори народних депутатів»)
- Скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п\’яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій цієї статті.
-
Скарга щодо порушення, яке мало місце до дня голосування, може бути подана у строк, встановлений частиною першою цієї статті, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування.
-
Скарга щодо порушення, яке мало місце під час голосування, може бути подана до відповідної дільничної виборчої комісії не пізніше закінчення голосування. Скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів на дільниці, може бути подана до окружної виборчої комісії у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності.
ЩО ПРОСИТИ В СКАРЗІ
ст. 113 Закону України «Про вибори народних депутатів»
У разі задоволення скарги виборча комісія може прийняти рішення, яким:
1) визнати рішення суб’єкта оскарження чи окремих його положень, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори депутатів, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу;
2) скасувати рішення;
3) зобов’язати суб’єкта оскарження здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів депутатів;
4) зобов’язати суб’єкта оскарження утриматися від вчинення певних дій;
5) поновити іншим способом порушені виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу;
6) зобов’язати суб’єкта оскарження здійснити передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів депутатів, дії, які випливають із факту скасування рішення, визнання оскаржених дій або бездіяльності протиправними.
ЗАВАНТАЖИТИ
Джерело: Посібник „Діяльність засобів масової інформації в період виборчої кампанії-2012“