Корисні поради від експертів, що взяли участь у 3-денному тренінгу зі стратегічного планування за підтримки програми Королівства Нідерландів МАТРА (19-21 січня, Київ).
- Для чого потрібен стратегічний план?
Саме на стратегічному плані базується узгодження дій та рішень у підрозділах організації. Основні орієнтири при складенні такого плану: цілі та завдання, уявлення про конкурентні переваги, шляхи підвищення ефективності.
Правильно розроблений стратегічний план виведе громадську організацію з кризи, зорієнтує, куди рухатися.
Головне перед написанням Стратегічного плану (СП) – прописати Місію, Бачення та Цінності.
- Як сформулювати місію?
Місія – основоположний елемент корпоративної філософії, яка відображає мету існування організації, виражає цінності засновників. Це своєрідне послання усім, хто пов’язаний із громадською організацією.
При формулюванні місії варто враховувати наступні аспекти:
- турбота про бенефіціарів (яким чином ми покращуємо життя людей, на яких спрямована діяльність організації);
- однозначність;
- унікальність (несхожість на місії конкурентів);
- легкість (формулювання стисле, легко запам’ятовується);
- реалістичність;
- переваги.
Наприклад, місія Hromadske.TV:
Бути маяком в медіа-полі.
Бути зразком високих стандартів для інших.
Формувати вільну особистість у вільному суспільстві
Місія CNN: «Як тільки факти доведені, думки можуть бути сформовані. І хоча думки важливі, вони не змінюють фактів. Ось чому, в CNN, ми починаємо з фактів».
- Чим бачення відрізняється від місії?
Бачення – картина майбутнього, основна мета, до якої прагне організація. Формулювання вбирає в себе прагнення засновників і працівників організації. Якщо місія передає смисл існування і принципи, то бачення описує стан, у якому повинна вона опинитися – ідеальна ціль.
Бачення формулюється у стверджувальній формі. Питання, на які має відповідати бачення:
- якою буде організація в майбутньому?
- коли саме вона буде такою?
- яким шляхом вона йшла, щоб стати такою?
Наприклад, бачення компанії Long John Silver’s: «Наше бачення: стати кращою мережею ресторанів швидкого обслуговування в Америці. Ми пропонуємо кожному відвідувачу смачні, здорові і недорогі страви з риби, морепродуктів і курчат, обслуговуємо швидко і ввічливо».
- На чому базується система цінностей?
Система цінностей організації відображає етичні й світоглядні засади роботи організації, а саме:
- чому ви займаєтеся своєю справою, що вами рухає?
- принципи – чим ви ніколи не поступитесь?
- що цінуєте в партнерах?
Система цінностей згуртовує команду, мотивує її рухатися до мети, пояснює партнерам та зацікавленим особам, чого від вас чекати Це система координат для роботи ГО.
Після того, як у ГО прописані Місія, Бачення та Цінності, варто зосередити увагу на стратегії.
- Що таке стратегія?
Стратегія – це попередньо спланована реакція організації на зміни зовнішнього середовища, яка:
об’єднує місію, бачення і цінності в єдине ціле,
дає можливість довгострокового планування роботи організації,
дає відповіді на ключові питання щодо сутності організації,
забезпечує взаємодію усіх підрозділів організації,
аналізує сильні та слабкі сторони,
мінімізує опір і бар’єри (залучає союзників і стримує супротивників),
допомагає досягти результату.
Вибір стратегії – це визначення шляху до цілей за умов адаптації організації до умов зовнішнього середовища із врахуванням можливостей організації з відповідним розподілом ресурсів та координацією організаційної структури.
Стратегія розробляється, щоб полегшити управління організацією та прийняття управлінських рішень.
- Відповіді на які питання мають бути у стратегічному плані?
Без стратегії громадська організація, власне, як і в будь-яка інша, втрачає орієнтири і конкурентоспроможність. Результати погіршуються, виникає застій, менеджмент не може сформулювати ефективну модель управління. Стратегічний план має дати відповідь на три питання:
- Де ми є? (оцінка сильних та слабких сторін організації, перспектив на найближчі 3-5 років);
- Куди хочемо дійти? (оцінка зовнішнього середовища – можливостей та загроз: конкуренти, користувачі, законодавство, економічні та політичні умови, соціальні та культурні зміни. Такий аналіз допомагає мінімізувати ризики та вибрати перспективні напрямки);
- Як ми збираємось цього досягти? (кроки, які мають зробити члени організації та менеджмент для досягнення цілей).
- Як зрозуміти, що настав час розробити стратегію?
Ознаки того, що варто сідати за написання стратегії організації:
- криза, стагнація і ризик припинення діяльності;
- нестача інформації й розуміння, куди рухатися;
- структурна реорганізація;
- відсутність зростання;
- висока конкуренція в секторі;
- активна протидія діяльності організації.
Організатор тренінгу – ГО «Інститут розвитку регіональної преси»
Учасники – керівники та програмні менеджери центрів розслідувальної журналістики з —- регіонів України.
Тренери:
Олег Хоменок – медіа-тренер, старший радник з питань медіа Internews Network;
Ірина Негрєєва – незалежна консультантка та тренерка з управління проектами, моніторингу та оцінки.
Гостьові спікери:
Андрій Кулаков, директор з програмної діяльності, Інтерньюз – Україна;
Наталя Євченко, координаторка проекту «Посилення коаліції РПР» заступниця директора Центру демократії та верховенства права;
Олександра Бакланова, консультантка зі стратегічного розвитку та управління змінами, керівна партнерка компанії pro.mova.