13 травня 2010 року видання «Бердянськ деловой» опублікувало статтю Олександра Акименко «БАДяга. Чому біологічно активні добавки продають під виглядом ліків?». В зазначеному матеріалі журналіст звертає увагу на відсутність належного врегулювання продажу в Україні препаратів, що містять біологічно активні добавки і начебто сприяють в лікуванні онкологічних захворювань, а також ефективної системи контролю за цим.
Генеральному прокуророві України державному раднику юстиції України Пшонці В. П. вул. Різницька, 13/15, МСП-601, м. Київ, 01021 тел.: (044) 200-7662; 200-7402 |
Громадської організації «Інститут розвитку регіональної преси»
вул. Б.Хмельницького 31/27,
3-й поверх, офіс 17
м. Київ, 01030
№ 074, «13» грудня 2010 р.
Шановний Вікторе Павловичу!
Згідно з угодою № 39420 від 01.07.2009 року з Міжнародним фондом «Відродження» громадська організація «Інститут розвитку регіональної преси» реалізує проект «Моніторинг та підвищення ефективності журналістських розслідувань в регіонах». ГО «ІРРП» у співпраці з проектом «Сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні «Гідна Україна» у 2007-2009 роках здійснювала масштабний проект навчання журналістів та підтримки проведення антикорупційних журналістських розслідувань в Україні.
Відповідно до ст. 9 Закону «Про інформацію» громадяни, юридичні особи і державні органи мають право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення та зберігання відомостей, необхідних для реалізації ними своїх прав, свобод та законних інтересів, здійснення завдань і функцій.
13 травня 2010 року видання «Бердянськ деловой» опублікувало статтю Олександра Акименко «БАДяга. Чому біологічно активні добавки продають під виглядом ліків?» (http://delovoy.net.ua/rubriki/55-rassledovanie/1900-badjaga.html). В зазначеному матеріалі журналіст звертає увагу на відсутність належного врегулювання продажу в Україні препаратів, що містять біологічно активні добавки і начебто сприяють в лікуванні онкологічних захворювань, а також ефективної системи контролю за цим. Безконтрольне розповсюдження цих препаратів здійснюється через колл – центри за завищеними цінами, з використанням необ’єктивної реклами їх лікувальних властивостей, оскільки їх вживання не має лікувального ефекту і не впливає на боротьбу з онкозахворюваннями, цукровим діабетом, інсультом тощо.
Враховуючи зазначене, автор вважає, що реклама та продаж зазначених препаратів повинна відбувалися за погодженням і при належному контролі з боку МОЗ України.
На звернення бюро журналістських розслідувань “Свідомо” Міністерство охорони здоров’я України зазначило, що боротьба з недобросовісною рекламою препаратів з біологічно активними добавками здійснюється тільки лиш «нагадуванням про адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення вимог закону». За інформацією Держспоживстандарта «востаннє МОЗ звертався до них з проханням оштрафувати недобросовісних рекламодавців БАДів ще у 2005 році». Крім того, працівники МВС України посилаються на існуючі проблеми у формуванні доказової бази та труднощі із доведенням таких справ до суду (копія статті додається).
Відповідно до ст.49 Конституції України кожен має право на охорону здоров\’я, медичну допомогу та медичне страхування, а держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування.
Закон України від 19.11.1992 «Основи законодавства України про охорону здоров\’я» закріплює право кожного громадянина на охорону здоров\’я, що передбачає надання йому кваліфікованої медико-санітарної допомоги. У медичній практиці застосовуються методи профілактики, діагностики, лікування, реабілітації та лікарські засоби, дозволені до застосування Міністерством охорони здоров\’я України (ст.44). Громадяни забезпечуються лікарськими засобами та імунобіологічними препаратами через аптечні та лікувально-профілактичні заклади. Аптечні і лікувально-профілактичні заклади можуть відпускати лише такі лікарські засоби та імунобіологічні препарати, які дозволені для застосування Міністерством охорони здоров\’я України, і несуть відповідальність за забезпечення належного режиму їх зберігання та реалізації, а також за підтримання обов\’язкового асортименту лікарських засобів та імунобіологічних препаратів. Міністерство охорони здоров\’я України регулярно інформує працівників охорони здоров\’я і населення про лікарські засоби та імунобіологічні препарати, дозволені до застосування (ст. 54).
Відповідно до статті 1 Закону України «Про прокуратуру» прокурорський нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів Кабінетом Міністрів України, міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, органами державного і господарського управління та контролю, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, посадовими особами та громадянами здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокурорами.
Відповідно до статей 26, 34, 35 Закону України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» журналіст має право на вільне одержання, використання, поширення (публікацію) відкритої за режимом доступу інформації, а громадяни України мають право на оперативне одержання через друковані ЗМІ відомостей, необхідних для реалізації ними своїх прав, свобод і законних інтересів.
Враховуючи викладене, просимо повідомити які заходи реагування були вжиті після публікації вищезазначеної статті з метою усунення викладених в ній недоліків та недопущення аналогічних ситуацій в майбутньому.
Зазначена інформація необхідна ГО «ІРРП» для реалізації статутних завдань та завдань проекту щодо інформування суспільства про реагування органів державної влади України, державних установ та організацій на недоліки в їх роботі, викладені в публікаціях журналістів.
ВІДПОВІДЬ: [attachment=422]