Автор: Олександра Губицька, “Інформатор”, 11-17 вересня 2009 року
Агенти «Інформатора» зафіксували, як працівники ДАІ порушують правила дорожнього руху, виконання котрих вони щодня так ревно контролюють
Автор: Олександра Губицька, “Інформатор”, 11-17 вересня 2009 року
Агенти «Інформатора» зафіксували, як працівники ДАІ порушують правила дорожнього руху, виконання котрих вони щодня так ревно контролюють
Вони вчать нас, що не дотримуватися Правил дорожнього руху – це ай-яй-яй як погано! Ще й протоколи складають на сотні гривень, браво рапортуючи щомісяця про мільйонні надходження до бюджету від штрафів за порушення ПДР.
Зрозуміло, що самі працівники ДАІ, керуючи авто, мали би бути взірцем для будь-якого водія: правила знати, як «Отче наш», а за кермом демонструвати бездоганну їзду. Та чи дотримуються вони самі цих норм?
Попалися!
…Будівля обласного управління ДАІ. З-за повороту вигулькнуло авто – білий «Daewoo Lanos» із синім (колір визначає приналежність до МВС. – Авт.) номером 0102. Це стражі доріг виїхали на чергування. Даішник за кермом пригальмував перед пішохідним переходом без світлофора і пропустив стареньку з паличкою. Отакої! Дисциплінований водій – що тут скажеш… Аж раптом автомобіль, не ввімкнувши сигналу повороту, став витворяти на дорозі неймовірні речі: спершу з лівого ряду перелаштувався у правий, метрів через сто – з правого у лівий. Й усе це – без жодних сигналів.
У момент, коли на світлофорі замиготіло зелене світло і почало загорятись жовте, авто спритно проїхало перехрестя. Камера ретельно фіксує всі ці кульбіти, а наш водій лише знизує плечима – мовляв, вони ж господарі на дорозі, хто їх оштрафує?! Востаннє авто даішника порушило правила, звертаючи на вулицю Городоцьку (знову не ввімкнувши сигналу повороту), де і «пришвартувалося» біля міського управління ДАІ.
Ми ж повертаємося до обласного ДАІ… До авто з «цивільним» номером (ВС0471АС) підходить чоловік у формі державтоінспектора (напевно, працює тут). Їдемо за ним – й одразу фіксуємо порушення: не ввімкнувши сигналу повороту, той міняє смугу руху. Потім різко бере вправо на вулицю Антоновича, а тоді без жодних світлових попереджень «перебудовується». Врешті наш «об’єкт» спокійнісінько проїхав на червоно-жовте світло біля собору Святого Юра (не віриться, що даішник не знає – жовтий забороняє рух, попереджаючи про наступну зміну сигналу)! А це вже (що підтвердить будь-який працівник ДАІ) – створення аварійної ситуації! Тобто привід поговорити про розмір штрафу…
Авто із синім номером 0136 ми помітили на зупинці громадського транспорту біля Львівського національного університету ім. І. Франка. Водій нахабно зупинився саме там, де це заборонено! «Аварійки» не вмикав. Бо автомобіль і не ламався – страж доріг просто вирішив потеревенити з двома іншими працівниками ДАІ. І протягом десяти хвилин їхнього діалогу решта учасників дорожнього руху (переважно «маршрутки») мусили об’їжджати це службове авто, яке перегородило півдороги. Цікаво, як би він відреагував, якби так само вчинили ми на редакційному автомобілі? Та «простим смертним», звісно, таке суворо заборонено. «Певно, виконує надзвичайно важливе завдання», – вирішили ми.
Краще жувати, ніж говорити
А ось іще двоє працівників ДАІ сіли в авто з «цивільним» номером (ВС7502АІ). Рухаючись по кільцю з вулиці Виговського, водій притулив до вуха «мобільний». Камера чітко зафіксувала у дзеркалі заднього огляду його зосереджений на розмові погляд. Так ми виїхали за місто. Чоловік за кермом не припиняв розмови – от балакучий трапився! Ми ще трохи провели цю машину по об’їзній і залишили в спокої, щоби не «спалити хвоста».
Прямуємо за патрульним авто – з мигалками, розпізнавальними знаками. Усередині – двоє даішників. Поводилися вони дуже чемно, їхали повільно, на світлофорах зупинялися. Ми навіть хотіли якось зупинити їх і подякувати за дисципліну на дорозі. Вже й марку авто та номер переписали для керівництва ДАІ – «Skoda Octavia», 0537… Коли раптом машина різко пригальмувала і всупереч всім правилам перетнула суцільну розділювальну смугу (навіть не ввімкнувши сигналу повороту) й спокійно зупинилася на узбіччі…
За кілька днів попереду нашої автівки ми знову побачили розмальовану машину Державтоінспекції (старенька «Лада», номерний знак 0415). Водій виявився не кращим за своїх попередників – двічі змінював смугу, не повідомляючи про це інших автомобілістів. Втретє про сигнал повороту державтоінспектор згадав тільки тоді, коли вже «перебудувався». А тоді йому вдалося від нас утекти. Тож «сідаємо на хвіст» службовому «Volkswagen Passat» (до речі, новенькому) із номером 0092. Той теж «відзначився» – без сигналу повороту з правої смуги поїхав уліво і також зупинився на узбіччі біля міського управління ДАІ.
Сріблясту «Ладу» з синім номером 0813 ми помітили на Кульпарківській. У авто була несправна права фара, тож коли вона гальмувала, світився тільки лівий «стоп». Дивно, та її пасажири – працівники Державтоінспекції – чомусь (знову не ввімкнувши сигналу повороту) поїхали до будівельного гіпермаркету «Нова лінія», що на вулиці Щирецькій. Що вони забули тут на парковці у робочий час (який оплачуємо ми з вами)? Може, ДАІ вирішила провести капремонт?
Ще одне таке самісіньке авто (номер 0097) цього дня вчинило найбільше порушень ПДР. По-перше, ледь не півгодини воно їхало з увімкненою «аварійкою», хоча аж ніяк не було поламане (водій у формі зупинився там, де це було заборонено, і включив її). Така його забудькуватість далася взнаки нам – їдучи позаду, ми не могли зрозуміти його подальших дій: чи вправо зверне, чи вліво.
Я здригнулась, коли на перехресті водій машини вирішив повернути наліво. Однак там саме горіло зелене світло для пішоходів, і він ледь не збив молодого хлопчину. Та й навіть після того не зупинився, а сміливо поїхав уперед. Ми пропустили пішоходів і наздогнали порушника. Той не забарився: біля «Арсену», що на Патона, перетнув суцільну розділювальну лінію, проїхав через смугу зустрічного руху і звернув до супермаркету. То працівники ДАІ і там тепер патрулюють? Аж ніяк – крім двох «даішників», із машини вийшов чоловік у цивільному. Може, вони просто тепер надають цивільному населенню послуги таксі?
«Вони ж на роботі!»
З уведенням нових штрафів Державтоінспекція тільки те й робить, що звітує про мільйони гривень стягнутих відшкодувань із водіїв за порушення ПДР. І справно мовчить, коли запитуєш про те, чи самі державтоінспектори дотримуються правил і скількох уже покарали за порушення.
Світлана Добровольська, керівник прес-служби Львівського обласного управління ДАІ, каже, що штрафувати державтоінспекторів мають право… самі державтоінспектори. Однак пригадала тільки один випадок, коли працівника ДАІ таки покарали за порушення ПДР – державтоінспектора звільнили з роботи за те, що проїхав на червоне світло. Та це, мовляв, було ще торік.
Ми розповіли їй, скільки порушень, котрі скоїли державтоінспектори, нам вдалося зафіксувати протягом лише кількох годин. Та керівник прес-служби не знітилася – вона доволі оригінально пояснила, чому працівникам ДАІ можна розмовляти по «мобільному» під час руху. «Людина на роботі, море питань вирішує. Може, їй повідомляють про ДТП», – сказала Світлана Добровольська. «Залізний» аргумент – та ніхто не заважає працівникові ДАІ зупинитися й відповісти на дзвінок. Чи не так?
Що ж, залишилося порахувати, скільки недоотримала державна казна за зафіксовані нами порушення ПДР. Зважаючи на важку працю державтоіспекторів, рахуємо за мінімальним тарифом. Хоча, з огляду на їхнє становище головних оборонців ПДР, варто було б таки брати по максимуму!
Отож, ми зафіксували, як працівники ДАІ 12 разів не вмикали сигналу повороту – по 425 грн за кожне порушення. Двічі проїхали на жовто-червоне світло – ще по 425 грн. Тричі розмовляли за допомогою «засобів зв’язку, не обладнаних пристроями, що дозволяє вести перемови без допомоги рук» – ще по 425 грн. Двічі вони порушили правила зупинки та стоянки – додаємо по 255 грн, не пропустили пішоходів – з них 255 грн. А також одне авто мало технічні несправності – 340 грн. У підсумку – 8330 грн. Таку суму штрафів мали б сплатити ці працівники ДАІ, котрі потрапили у поле нашого зору всього за три-чотири години поїздок містом.
І це при тому, що ми не врахували: деякі з улаштованих державтоінспекторами ситуацій на дорозі їх колеги могли б розцінити як «створення аварійної ситуації». А за таке порушення вже «світить» штраф від 680 до 850 грн або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до року.
Ось так, шановна ДАІ! Вчимося не порушувати правил дорожнього руху разом! І вам, і нам тоді їздитиметься значно дешевше. Та при нинішніх реаліях, видається, такими «дрібницями» охоронці доріг навряд чи перейматимуться. А шкода…
P.S. Під час нашого експерименту жоден державтоінспектор не постраждав.
Вставка
У підсумку – 8330 грн. Таку суму штрафів мали б сплатити за порушення правил дорожнього руху працівники ДАІ, котрі потрапили у наше поле зору всього за три-чотири години поїздок містом.
Стрічка
Світлана Добровольська: «Державтоіспекторам можна розмовляти по “мобілці”, вони ж на роботі!»
ДАІ: з початку року зафіксовано понад 4,5 мільйона порушень ПДР
Кейс
До слова, у Правилах дорожнього руху зазначено випадки, коли працівник ДАІ може їх порушити. Там вказано, що водії оперативних транспортних засобів, виконуючи невідкладне службове завдання, можуть відступати від вимог розділів 8 (крім сигналів регулювальника), 10-18, 26, 27 та пункту 28.1 правил за умови ввімкнення проблискового маячка синього або червоного кольору та спеціального звукового сигналу, якщо забезпечено безпеку дорожнього руху. Якщо небажано додатково привертати увагу учасників дорожнього руху, спеціальний звуковий сигнал може бути вимкнено. Та чомусь є підозра, що не всі «спіймані» працівники ДАІ цього дня виконували саме невідкладні службові завдання…
Диктофон
Як повідомили «Інформатор» у департаменті ДАІ МВС України, з початку року зафіксовано більш ніж 4,5 мільйона порушень ПДР, у тому числі власниками автомобілів престижних марок – понад 900 тисяч. Про порушників у формі – ані слова…
Факт
«Гаряча» sms-лінія
Департамент ДАІ започатковує акцію «Не будь байдужий!», мета якої – покращення якості роботи, посилення «прозорості» діяльності Державтоінспекції, а також налагодження партнерських стосунків з усіма учасниками дорожнього руху.
Суть заходу в тім, що у разі довготривалого очікування в чергах або у випадку грубого й нетактовного ставлення працівників ДАІ водії зможуть надіслати sms на номер 7660. У відповідному центрі здійснюватимуть аналіз повідомлень, що надійшли, а тоді щодо керівників підрозділів уживатимуть заходів реагування.
Акцію буде апробовано в усіх підрозділах Державтоінспекції міста Києва, у тому числі на реєстраційно-екзаменаційних та діагностичних станціях ДАІ. Надалі заплановано розповсюдити її Україною. Наразі триває технічна підготовка проекту.
Коментар
Володимир Семенина, начальник управління ДАІ у Львівській області:
– Наше управління постійно проводить роботу з особовим складом. Втім, колектив працівників великий, а тому проконтролювати геть усіх інколи буває вкрай складно. Однак можу вас запевнити, що факти, наведені у публікації, будуть ретельно проаналізовані. Відповідно, ми зробимо адекватні висновки щодо кожного з них.
Принагідно хотів би повідомити читачів, що департамент ДАІ невдовзі започаткує акцію «Не будь байдужий!», мета якої – покращення якості роботи, посилення «прозорості» діяльності Державтоінспекції, а також налагодження партнерських стосунків з усіма учасниками дорожнього руху.
Суть акції в тім, що у разі тривалого очікування в чергах або випадків грубого та нетактовного ставлення працівників ДАІ водії можуть надіслати sms за номером 7660. У відповідному центрі здійснюватимуть аналіз повідомлень, що надійшли, і вживатимуть заходів реагування щодо керівників підрозділів.
Наразі акцію буде апробовано в усіх підрозділах Державтоінспекції міста Києва, у тому числі реєстраційно-екзаменаційних та діагностичних станціях ДАІ. Надалі планується поширити її Україною. Відтак, наше управління обов’язково повідомить громадськість, коли ця акція стартуватиме на Львівщині.
Автор: Олександра Губицька, “Інформатор”, 11-17 вересня 2009 року