Автор: Юрій Ніколов, «Наші Гроші», 23 травня 2012 року
Надприбутковий проект МНС по закупівлі у американців обладнання для служби «112» на 370 мільйоні зірвався. А от замороченому «Ведекону» вдалось проникнути в інтернет залізниці взагалі без тендеру.
Ці події об’єднує лише один досить кумедний епізод з урядового засідання, на якому голова МНС Віктор Балога не хотів покидати трибуну доти, доки до зали не повернеться президент Віктор Янукович, який терміново вийшов поговорити по телефону.
Автор: Юрій Ніколов, «Наші Гроші», 23 травня 2012 року
Надприбутковий проект МНС по закупівлі у американців обладнання для служби «112» на 370 мільйоні зірвався. А от замороченому «Ведекону» вдалось проникнути в інтернет залізниці взагалі без тендеру.
Ці події об’єднує лише один досить кумедний епізод з урядового засідання, на якому голова МНС Віктор Балога не хотів покидати трибуну доти, доки до зали не повернеться президент Віктор Янукович, який терміново вийшов поговорити по телефону.
Голова уряду Микола Азаров кілька хвили вмовляв Балогу поступитись трибуною іншому виступаючому, однак міністр вперто відмовлявся. Віктору Івановичу було дуже потрібно, що Віктор Федорович його дослухав. Зрештою так і трапилось. Тема, з якою Балога сікався до Януковича залишилась невідомою журналістам. Однак саме після того випадку МНС запустив потужну оборудку за участю американців.
Як ми вже повідомляли, на початку квітня МНСуклало з «Х’юлетт-Пакард» угодуна постачання купи апаратури для запуску системи «112» в містах, що приймають Євро-2012. Мова йде про аналог американської служби спасіння «911», до якої можна подзвонити з будь-якого надзвичайного приводу, не розмірковуючи кого треба викликати – поліцію, пожежних, медиків, газовиків чи ще якихось рятівників.
Цю систему у нас пробували запустити вже кілька років. Однак це не вдавалось через тяганину всередині МНС за право пиляти мегабюджет. З призначенням Балоги чвари припинились, а сам міністр дуже швидко порозумівся з американцями, яким і вирішив заплатити для початку майже 370 мільйонів гривень за обладнання.
Після цього міністр дав оптимістичне інтерв’ю «Дзеркалу тижня», в якому описав цю операцію як взірцеву.
Однак після оприлюднення тендерних подробиць з’ясувалось, що МНСу пропонували придбати відповідне обладнання в української фірми та ще й на 130 мільйонів дешевше. Що трапилось далі достеменно знають лише посвячені. Але держказначейство заблокувало закупівлю. З пояснень голови тендерного комітету МНС Олега Ціцака все виглядало якоюсь дитячою несподіванкою. Мовляв, вже після підписання угоди з американцями з’ясувалось, що казначейству потрібно надати купу пов’язаних з угодою документів, аби можна було здійснити проводку коштів. А документів цих у МНС чомусь не було. Що дуже дивно для міністерства, яке кожного року проводить десятки тендерів. І навіть таких екстремальних, як оперативна закупівлі ліків для гемофіліків у фірми товариша Азарова на виконання термінового доручення Азарова. Але досвідчене міністерство дало маху чомусь саме на цій закупівлі, що навіть для неозброєного ока виглядало банальною можливістю сплавити за кордон купу грошей.І саме не надто долугі пояснення провалу (бо ж тепер не буде єдиного рятувального номеру під час Євро-2012, що звично для іноземців) змушують запідозрити, що казначейство заблокувало закупівлю через те, що вище керівництво держави було не дуже в темі щодо долі в 130 мільйонах.
Звісно, ці здогади можуть бути лише фантазією. Однак наступна історія, що розгорталась паралельно з поневіряннями МНС, яскраво показує, кому з керівників України притаманне вибіркове застосування тендерного законодавства.
Днями стало відомо про компанію, що буде надавати послуги інтернету пасажирам нових швидкісних поїздів. «Укрзалізниця» банально скасувала свої ж плани з розвитку WiMAX-мережі (швидкість передачі даних до 40 Мбіт/сек) і вирішила впровадити Widox (до 38 Мбіт/сек). При цьому оператора – таке собі ТОВ «Ведекон» – обрано без будь-якого конкурсу. Офіційне непроведення тендеру пояснено тим, що приватна компанія веде будівництво системи за свої гроші, тому «Укрзалізниця» могла не проводити тендер. Однак залізничники кривлять душею і духом тендерного закону. Після запуску системи пасажири почнуть платити приватному оператору за інтернет. А кінцеві споживачі послуг достойні того, аби державна залізниця обрала їм оператора подешевше та поякісніше. А не того, який ні сіло, ні впало чомусь став улюбленцем «УЗ». При цьому залізничники навіть не спромоглись пояснити, чому було вирішено змінити саму технологію організацію мережі, яка трохи гірша від запланованої рік тому.
«Наші Гроші» знайшли нюанс, який можливо пояснить ці метання. Цей нюанс поховано в надзвичайно заплутаній схемі володіння «Ведекону». Історично ця фірма контролювалась менеджерами Володимира Костеріна. Цей підприємець відомий як колишній власник ліквідованого «Транс-банку» (саме там тримала Катерина Ющенко благодійні мільйони на «Лікарню майбутнього»), екс-чільник Партії зелених, яка мала зелене світло на костерінському телеканалі «Тоніс». Однак, як відомо, після зміни влади в Українітелеканал перейшов до рук бізнес-угрупування Олександра Януковича.І саме до нових власників «Тонісу» веде ланцюжок з «Ведекону».
Одним з засновників телекомунікаційної компанії наприкінці 2011 року стало щойностворене ТОВ «Арбор-Віта». Основним власником цієї фірми є Ігор Гаррійович Пейсахович, який минулого року поступився свою часткою в фірмі «РБ-інвест» на користь панамського офшору «СВТ менеджмент с.а.» і ТОВ «Імперіал Сі» (власником цієї фірми є кіпрський офшор «Стейтбург комплекс лімітід»). Саме ці фірми отримали контроль над акціонерами «Тонісу» і звістка про те, що ними володіє група Януковича не викликала жодних спростувань. Так само як є беззаперечним фактом актуалізація потягу до інтернету у молодшого сина Януковича – Віктора.
Звісно, Ігор Пейсахович може не мати до Януковичів жодного стосунку. Ну мало хто і де був у когось в засновниках. Але в засновниках «Ведекону» є ще одна чорна пляма. Одночасно з появою «Арбор-віти» (отримала 19% статутного капіталу «Ведекону») ще 25% статутного капіталу було зареєстровано на сам «Ведекон». Тобто справжній власник чверті фірми заховався за вивіскою самого «Ведекону». Контролюючі органи не дуже дозволяють такі витівки, змушуючи протягом кількох місяців засвітити справжнього власника. Однак чи вистачить сили у вітчизняних правоохоронців засвітити структуру власності фірми, до ніг якої лягає і просить ціла «Укрзалізниця»?..
Автор: Юрій Ніколов, «Наші Гроші», 23 травня 2012 року