Побачили рекламу про чудодійний препарат? Обережно. Надто велика ймовірність, що Вам намагаються під виглядом ліків продати біологічно активну добавку. Вона може допомогти від березневого авітамінозу, але не більше. Продаж БАДів – зразок тріумфального маркетингу.
Автор: Олександр АКИМЕНКО, бюро журналістських розслідувань «Свідомо» (Київ), травень 2010
Побачили рекламу про чудодійний препарат? Обережно. Надто велика ймовірність, що Вам намагаються під виглядом ліків продати біологічно активну добавку. Вона може допомогти від березневого авітамінозу, але не більше. Продаж БАДів – зразок тріумфального маркетингу.
Ми вдячні молодому хлопцю, який одного дня подзвонив нам і сказав, що хоче розповісти про шахрайство. В якому сам брав участь. Андрій (ім\’я змінено) продавав біологічно активні добавки по телефону. Звільнився за власним бажанням і вирішив розповісти журналістам.
«Коли я влаштовувався на роботу, менеджер завела мене в окрему кімнату і відразу пообіцяла: «Ти тут можеш заробити гроші, великі гроші…» Андрій гортає товстий записник, який починається з від руки переписаної інструкції – як розмовляти з тими, хто зацікавився рекламою.
Ми вирішили перевірити його розповідь на собі. Купили газету «Комуніст» зі статтею на останній сторінці «Онкологія – це вирок?». Стаття стверджувала, що американські вчені створили препарати, «які сприяють ефективній боротьбі з хворобою і позбавляють людей від онкозахворювань на різних стадіях»…
Як знаходять клієнтів?
З розповіді Андрія: «Чим гірше зі здоров\’ям – тим краще для оператора. Коли клієнт набирає номер, слухавку бере диспетчер. Записує усі дані того, кому потрібне лікування, номер телефону та ім\’я. Каже, що за кілька хвилин передзвонить спеціаліст».
…З експерименту «Свідомо»: «Ало, а чи можна у вас поцікавитися про онкологічний препарат? Моїй племінниці потрібен. Їй 14 років. На минулому тижні поставили діагноз – рак шлунку. Ми прочитали оголошення в газеті».
Диспетчер: «Дякуємо за дзвінок. За півгодини Вам подзвонить наш спеціаліст і проконсультує».
…З розповіді Андрія: «Колл-центр займав три кімнати. Там могло бути від 15 до 20 операторів одночасно. І всі тараторять. Жоден з операторів не мав медичної освіти. Але перед кожним роздрукований довідник, у якому загальні фрази про препарат і на декількох сторінках – опис хвороб. Розумієте, коли кажеш, що ти лікар, вірогідність того, що людина придбає препарат зростає вдвічі».
…З експерименту «Свідомо»: «Добрий день. Мене звуть Микола Петрович, я онколог. Слухаю вас».
«Свідомо»(повторюємо легенду про племінницю, додаючи деталі про аналізи та лікарні, у яких вона наче була): Може, ви допоможете?»
Микола Петрович: «Є система активної біорегуляції на основі рослинно-клітинних онкопротекторів. Якщо у дівчинки не третя і не четверта стадія, то препарат буде дуже ефективний. Можна довести пухлину навіть до стану ремісії, це коли вона перестане рости. Він не позбавить раку, але погодьтеся, краще пухлину оперувати, коли вона в стадії ремісії. Це унікальна розробка Інституту онкології міста Бостон, США».
«Свідомо»: «Скільки це коштує?»
Як встановлюють ціну?
З розповіді Андрія: «Ціна препарату залежить від того, наскільки оцінить ваш голос оператор. Якщо чуєш, що бабця телефонує, старенька, бідненька. От їй один за 600. Максимум два за 1200. Вона тобі дві пенсії назбирає. А є такі телефонують, котрих можна розводити. Як тільки чуєш, що начальник чи з грошима, опа – відразу ж можна ціну варіювати. Ціна залежить від тебе. Тільки що я їх продав за 1200, ось вже продав такі самі за 5200. Також два. І сказав, що це ще не все».
…З експерименту «Свідомо»: «Я бізнесмен, тому проблем із грошима не маю. Ми зараз готові покласти всі фінанси, щоб її вилікувати».
Микола Петрович: «Ми маємо два види курсу. Один з них 40% концентрації препарату, інший 60%. Сорокавідсотковий коштує 2670 гривень. Той, який 60%, дорожчий, 3810. Але він більш ефективний».
«Свідомо»: «Давайте його».
За три години у двері бюро подзвонив хлопець. Темна куртка, міцна статура, зачіска «їжак», у руці – білий пакунок. Скоріше схожий на члена молодіжної банди, ніж на лікаря. На стінах нашого офісу – жодного оголошення, газети чи подяки. Усе сховано. У сусідній кімнаті засіло підкріплення з диктофоном та фотоапаратом.
Хлопець виклав на стіл різнокольорові баночки з написами Bee Royal, Exclzyme EN, Norwegian Kelp GP та папку з документами.
Я роздивився добавки і пішов у сусідню кімнату «за грошима». Повернувся з фотоапаратом і максимально грізним голосом сказав: «Грошей я вам не заплачу, я журналіст. Ми сфотографуємо ваші препарати і скопіюємо документи».
У кімнату зайшли колеги. Хлопець став поводитися, як затриманий. «А що я, а я нічого не знаю, я ні до чого».
Ми сфотографували баночки, документи з папки і попрощалися з гостем.
У папці був сертифікат, виданий Державним комітетом України з питань технічного регулювання і споживчої політики. У ньому написано, що власником дієтичних добавок є приватний підприємець Гончарова В.Ф, яка проживає у Харкові. На окремому листочку, який вочевидь символізував чек, було дописано, що обміну та повернення товар не підлягає.
Яка якість препарати?
На баночках вказаний виробник – американська компанія Garden State Nutritionals. На сайті компанії вказано, що вона справді виробляє препарати з такою назвою. Розташована не у Бостоні, а у містечку Західний Калдвел, штат Нью-Джерсі.
Та головне – виробник стверджує, що його добавки допомагають ось від чого: Bee Royal містить бджолиний пилок та маточне молочко, спіруліну, масло пророслої пшениці; показання: дефіцит вітамінів (особливо каротину) і мінералів, порушення харчування, незбалансований раціон, послаблення імунітету, загальна слабкість, зниження працездатності, погіршення зору.
Exclzyme EN складається з ферментів, які виділені з серцевини ананасу, соку динного дерева та інших компонентів. Показання: порушення травлення, обміну речовин, дегенеративні зміни суставів, підвищена густина крові, різноманітні запальні процеси, травми, рани, післяопераційний період.
Norwegian Kelp GP роблять з великих бурих водоростей, насичених йодом. Показання: послаблений імунітет, в\’ялість, апатія, збиткова вага, передменструальний синдром, зниження еластичності шкіри, підвищена ламкість нігтів, випадіння волосся.
Жодного слова про рак! Та що рак, жодна хвороба не під силу біологічно-активним добавкам. Так стверджує Марія Гуліч, завідувачка лабораторією Інституту гігієни та медичної екології імені Марзєєва. «БАДи не лікують. Це відверте шахрайство. Якщо дивитися на склад цих БАДів, то можна сказати, що тут є хороші компоненти. Я би й сама такі вживала. Але вони не лікують», – каже медик.
Тобто такі колл-центри поширюють спокусливу рекламу, турботливо вислуховують потенційних клієнтів, начебто аргументовано переконують їх у перевагах своїх товарів, але продають…зовсім не те, що рекламують.
Що робить міліція?
На зустріч з журналістом «Свідомо» головний спеціаліст департаменту карного розшуку по боротьбі із шахрайством Микола приніс дві худеньких папки. У папках – справи про продаж БАДів під виглядом ліків.
«Продавець знаходиться в одному місці, фірма, яка рекламує – в іншому, кур\’єрська служба в третьому, виробник взагалі у Донецьку, причому фірма «липова». І це зібрати до купи, щоб довести злочин, складно», – нарікає Микола Васильович, відсьорбуючи чай, люб\’язно поданий нам для розмови прес-службою МВС.
За минулий рік до його департаменту з подібними скаргами звернулося більше сотні осіб. Порушено чотири справи. Одна – по факту смерті жительки Кіровоградської області. Її сестра витратила на добавки 154 тисячі гривень. У колл-центрі обіцяли лікування від цукрового діабету й інсульту. Справа зараз у одному з київських судів.
Рекламу сестра померлої бачила на «Першому національному». Рощин написав туди листа з проханням надати інформацію про замовників реклами. Відповідь: «Інформація про суб\’єктів, які замовляли рекламу БАДів на телеканалах НТКУ, відсутня».
Що робить Міністерство охорони здоров\’я?
Законодавство вимагає від продавців БАДів погоджувати текст реклами з МОЗом. «Свідомо» з\’ясувало, скільки надано погоджень: у 2005 – 1, у 2006 – 5, у 2007 – 4, у 2008 – 5, у 2009 – 1. Всього за цей час – 16.
На запитання, як Міністерство бореться з недобросовісною рекламою добавок, МОЗ відповів… нагадуванням про адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення вимог закону.
Що роблять медіа і Держспоживстандарт?
Як пояснив Олександр Бурмагін, який вважається одним із найкращих юристів у сфері медіа, ЗМІ не мають права публікувати рекламу БАДів, яка не пройшла погодження в МОЗ. Свідоцтво про погодження повинен надати рекламодавець. Якщо він цього не робить, і медіа, і рекламодавця може оштрафувати Держспоживстандарт. На суму вп\’ятеро більшу, ніж вартість реклами.
Ми звернулися до нього з проханням повідомити про розмір накладених штрафів за недобросовісну рекламу БАДів. Але такої статистики Держспоживстандарт швидко надати не зміг (нам надали лише дані про штрафи по всіх видах реклами). Держспоживстандарт підкреслив при цьому, що востаннє МОЗ звертався до них з проханням оштрафувати недобросовісних рекламодавців БАДів ще у 2005 році.
Що робити людям?
Як діяти, коли Держспоживстандарт посилається на МОЗ, МОЗ – на кримінальну відповідальність, а МВС – на труднощі із доведенням таких справ до суду?
По-перше, затямити, що добавки – не ліки.
«Якщо замість лікування призначаються БАДи, за це треба карати. А якщо БАДи призначаються як додатковий засіб, у цьому нічого поганого немає», – авторитетно запевняє Сергій Гулий, голова Всеукраїнської асоціації виробників і дистриб\’юторів БАДів. Він з експресією диктує на диктофон поради, як не стати жертвою шахраїв.
По-перше, відкрити Інтернет або енциклопедії і довідатися більше про препарат.
По-друге, звернутися до лікаря і запитати його думку.
По-третє, не купувати добавки за телефоном. Лише в аптеці або спеціалізованому магазині.
Там на нас і чекало відкриття. Ми знайшли представництво Garden State Nutritionals в Україні. Дізналися в них про аптеку, де продаються препарати. І подзвонили туди з запитанням про ціни. Увага!
Bee Royal – 176 грн., Exclzyme EN – 305 грн., Norwegian Kelp GP – 134 грн.
У вісім разів дешевше, ніж продавав «онколог Микола Петрович».
…З розповіді Андрія: «Афера ось у чому – ці препарати дешеві. Дуже дешеві. Ми їх продаємо у сім, десять, п\’ятнадцать, двадцять раз дорожче. Просто перебільшуючи їх лікувальну дію. Це вже талант оператора, талант того, хто буде спілкуватися…»
І біда того, хто буде лікуватися.