Автор: Дмитро Остапчук, Борис Давиденко 

Джерело: Українська правда, 12 липня 2016 року

Хто із захисників закону найбільш забезпечений і скільки “коштують” їхні сім’ї? Чому київські прокурори і судді одні з найбідніших, а бути босом поліції найкраще в Луганській області?

На ці та багато інших питань можна знайти відповіді в деклараціях співробітників сфери юстиції. VoxUkraine і проект “Декларації” проаналізували більше 10 000 документів і знайшли ряд несподіваних закономірностей.

МВС, прокуратура і суд – триєдина основа, на якій тримається закон.  Зарезультатами вимірювання рівня сприйняття корупції бізнесом, проведеного восени минулого року Transparency International и GfK, ці три структури розташовані саме у такій послідовності.

Понад рік продовжується реформа МВС і прокуратури. До початку судової реформи йшли набагато довше – зміни до Конституції в частині правосуддя були проголосовані лише у червні 2016 року.

Одне з ключових завдань реформи юстиції – підвищення заробітних плат співробітникам. Для порівняння, нові патрульні отримують у 1,5 рази більше середньої зарплатні по регіону, а протягом судової реформи посадовий оклад суддів зросте у десятки разів і може перевищити 10,000 євро. Для представників Феміди це повинно сформувати правильні стимули до якісної роботи.

VoxUkraine буде детально вивчати, як реформа впливає на добробут поліцейських, прокурорів і суддів: чи вирівнюються показники, які свідчать про неефективність системи стимулів.

Поки у відкритому доступі є декларація лише за 2014 рік. Ми проаналізували, яким був фінансовий стан (офіційно) до початку реформи у понад 10000 суддів, прокурорів і, тоді ще, міліціонерів.

VoxUkraine вдячний проекту Декларації за надані дані. Вибірка становила 1828 осіб, з яких: суддів – 6267, прокурорів – 1864, представників МВС – 2697. Аналізувалися декларації за 2014 рік. Вихідні дані можна отримати на сторінці проекту DataVox.

Глосарій

Дохід – сума (у гривнях) заробітної плати, прибутку від викладацької діяльності, процентів, подарунків, допомога по безробіттю і таке інше (статті 6 – 20).

Нерухомість – сума (у кв. м.) житлових приміщень (квартир, дачних будинків), гаражів та іншої нерухомості (статті 24 – 28).

Земля – стаття 23 “земельні ділянки” (кв. м.).

За цим посиланням можна знайти приклад декларації голови Долинського районного суду Івано-Франківської області.

Середня температура по Україні

Судді – найбільш забезпечений прошарок українського соціуму.

У 2014 році сумарний прибуток середньостатистичного українського судді та його сім’ї становив 350 тис. грн. З цієї суми близько 74% (258 тис. грн.) заробляв безпосередньо суддя, а 26% (92 тис. грн.), що лишилися, члени його родини.

Багатство суддів, прокурорів і представників МВС 

 

В середньому бути суддею в Україні у 1,5 разів вигідніше, ніж прокурором, і у 2,7 разів, ніж поліцейським. Саме у таких пропорціях відрізняються їх прибутки.

До слова, серед досліджуваних представників Феміди є 26 суддів-альтруїстів, які не отримали жодного прибутку за весь 2014 рік. Жодної копійки!

Якими є справи у служителів Закону з нерухомим майном? Тут немає вражаючих цифр. На середньостатистичного суддю, зазвичай, записана квартира площею 90 кв м. (+ 70 кв м у його сім’ї).

Прокурори квартирне питання вирішили дещо гріше: 65 кв м належать годувальнику сім’ї і 54 кв м – іншим членам. “Топові” представники МВС в цій компанії виглядають зовсім скромно – 45 і 42 кв м відповідно.

Більш цікавою є інша статистика – яка частина декларантів (з сім’ями) не має жодної нерухомості. Ситуація виглядає наступним чином: судді (+ сім’я) – 10%, прокурори – 19%, співробітники МВС – 30 %.

З землею ситуація дещо інша. Судді, очікувано, найбільш успішні латифундисти. Так, типовий суддя в Україні володіє 2 000 кв м (0,2 га) землі.

Прокурори трішки відстають від суддів: на представника юстиції приходиться в середньому 1700 кв. м. А от у співробітників МВС земельних ділянок майже у два рази менше – 1100 кв. м. на кожного.

Інакше виглядає ситуація, якщо порівнювати земельні активи сімей. Найближчі родичі суддів володіють 4000 кв м. Заслуговує на увагу той факт, що у суддівських сімей офіційно задекларовані прибутки порівняно невеликі –  близько 92 тис. грн. (на противагу 258 тис. грн. у самого судді).

Прокурорські родичі із середнім прибутком 80 тис. грн. змогли заволодіти лише 1500 кв м землі, а сім’ї поліцейських – 1100 кв м при прибутках у 36 тис. грн.

Частка зовсім безземельних служителів Феміди та їх сімей – 39% (2450 сімей), земельні ділянки є у кожної другої прокурорської сім’ї (у 49% або 912 сімей немає). Також не задекларували жодної сотки – 55% силовиків (1489 сімей).

Де краще працювати

Середні показники по країні можуть виявити незначні асиметрії і диспропорції, які свідчать про можливі зловживання.

Ми вивчили, як доходи суддів, прокурорів, силовиків та їх сімей залежать від сфери, в якій вони працюють.

Географічний розподіл доходів

 

Достатньо неочікуваним є те, що Київ, який являється абсолютним лідером за рівнем зарплатні (на 62% вище середнього рівня по Україні), далеко не найбільш привабливе місце для служителів Закону. Вигідніше всього працювати у Київській, Львівській і Черкаській областях.

Київські прокурори взагалі чи не найбідніші: з середнім річним доходом у 109 тис. грн. вони посідають 23 місце. Очевидний лідер – південно-східний регіон України (Харківська, Донецька і Запорізька області), а також Івано-Франківська.

Лідери за своїми прибутками серед декларантів з МВС – Луганська і Миколаївська області. І лише тут Київ замикає трійку лідерів.

Можливо такі розходження у прибутках служителів Феміди пояснюються доволі заплутаною системою оплати праці в Україні.

Окреме питання, як географічно розподіляються прибутки членів їх родин? Теоретично вони повинні корелювати з середніми українськими  показниками. Для цього ми вивчили зв’язок між прибутками декларанта та його сім’ї.

Найбільш помітними виявилися “зсуви” у суддівському середовищі. Так, судді Київської області посідають перше місце за своїми прибутками (338 тис. грн.), у той час, як їх родини 19 (69 тис. грн.).

Капіталізувати свої здібності краще за всіх виходить у родичів суддів м. Києва. Більш несподіваною є ситуація з другим і третім місцем за доходами членів родини. На цих позиціях закріпилися найбідніші області України – Чернівецька (23 місце) і Хмельницька (19 місце).

Варто звернути увагу на Донецьку і Луганську області: вони знаходяться в аутсайдерах, як за прибутками декларанта, так і його сім’ї. Це при тому, що Донбас і сьогодні посідає вищі позиції в загальноукраїнському рейтингу зарплат.

Абсолютно інакше виглядає картина у розрізі прокурорських родичів. Для них найбільш прибутковими є Харківська, Донецька, Одеська і Луганська області. В цілому, “прокурорський” південно-схід багатший, ніж північ і захід України.

На вершині рейтингу Харківська і Донецька області як за доходами декларанта, так і його родини. Найбільший дисбаланс в Івано-Франківській області: прибуток декларанта – 6 місце, прибуток сім’ї – 22 місце.

Викликає інтерес дуже низька позиція Києва. Так, в середньому, столичний прокурор задекларував  у 2014 році 109 тис. грн. (23 місце), а його сім’я – 47 тис. грн. (20 місце).

У родичів високопоставлених поліцейських  прибуток набагато менший, ніж  у “колег” з прокурорських і суддівських родин. Краще за все їм вдається заробляти в Полтавській, Київській і Івано-Франківській областях.

Не бідні родичі

Родина завжди була зручним інструментом для прикриття статків. Через чисельні розслідування ЗМІ виходить, що саме чоловік/дружина декларанта являються власниками кількох автомобілів, нерухомості, великих депозитів, в той час, як “годувальник/ця” декларував скромний прибуток.

Ми поставили питання: чи впливає розмір сім’ї на розмір багатства?

У загальній вибірці найбільш типовий склад родини “традиційний” (30% вибірки): декларант + 2 члена родини (чоловік/дружина і одна дитина). На другому місці склад “1+1” – декларант і 1 член сім’ї. Достатньо  значна кількість “одинаків” (жодного члена сім’ї) – 16% вибірки.

Загальна закономірність – чим більша родина, тим вона багатша. Але якщо перерахувати сукупні статки на одного члена родини, то ми побачимо, що вони зменшуються із збільшенням кількості осіб у родині.

Це пояснюється тим фактом, що більшість декларантів вказують у графі “члени родини” лише чоловіка/дружину і дітей, прибутки яких зазвичай менші, ніж у годувальника.

Однак, є невелика частина декларантів (3 сім’ї із 7 членів), які позначають у графі “члени родини” братів дружини, племінників, батьків дружини, невісток, які значно збільшують сукупний “сімейний дохід”.

Взаємозв’язок багатства і кількості членів родини

 

Резюме

Беручи за основу наведені дані, можна зробити наступні висновки:

  1. Середньостатистичний суддя багатший за прокурора і представника МВС. Судді перевищують інші категорії Феміди за всіма статтями декларації: доходи, банківські внески, нерухомість, земля та інше.
  2. Родини суддів – успішні латифундисти. Типова сім’я (не рахуючи самого судді) володіє 0,4 га землі. Це у 2 рази більше, ніж безпосередньо записано на суддю. При цьому сумарний дохід сім’ї майже у 3 рази нижче, ніж у служителя Феміди.
  3. Доходи суддів і поліцейських слабо пов’язаний з економічною успішністю регіонів, в яких вони працюють. Так, найбагатші судді у Київській, Львівській і Черкаській областях, в той час, як в багатому східному регіоні прибутки суддів невисокі. Поліцейським більше платять в Луганській і Миколаївській областях.
  4. Доходи родин суддів і прокурорів мають слабку кореляцію з економічними показниками регіону, в якому вони проживають. Для прикладу, родичам суддів краще вдається заробляти у небагатих Черновецькій і Тернопільській областях.  А дружини/чоловіки і діти поліцейських навчились добре капіталізувати свої здібності в Івано-Франківській і Полтавській областях.
  5. Існують помітні диспропорції по регіонах України у розподілі доходів між декларантом і його родиною. Судді і сім’ї Донецької і Луганської областей перебувають в аутсайдерах, в той час, як прокурори східної частини України – в лідерах.  Такі диспропорції можуть обумовлюватися як обмеженістю вибірки, так і регіональними особливостями.
  6. Чим більша сім’я декларанта, тим вона багатша. Однак, якщо зважити багатство на одного члена сім’ї, то воно зменшується зі збільшенням кількості членів сім’ї.

Loading

Для отримання юридичної допомоги
заповніть анкету

    П.І.Б.*

    Організація

    E-mail*

    Телефон

    Деталі звернення

    Яка юридична допомога вам потрібна? *

    Юридична консультаціяДопублікаційна експертизаПравовий захист у судіСкладання інформаційного запиту

    Завантажте документи/файли

    * - обов'язкові поля

    ×














    ×