Автор: Тетяна Ніколаєнко, Сергій Лещенко, УП _ Середа, 19 січня 2011

“Українська правда” продовжує з\’ясовувати, хто сидить на бюждеті підготовки до європейської першості з футболу.

Ключові проекти Євро-2012 за межами Києва реалізує товариство з обмеженою відповідальністю “Шляхове будівництво “Альтком”.

Це ще одна компанія, яка збирає мільярді державні замовлення без проведення конкурсу, має виразне донецьке коріння та офшорну складову, за якою заховані справжні власники.

Тетяна Ніколаєнко, Сергій Лещенко, УП _ Середа, 19 січня 2011

 

“Українська правда” продовжує з\’ясовувати, хто сидить на бюждеті підготовки до європейської першості з футболу.

Ключові проекти Євро-2012 за межами Києва реалізує товариство з обмеженою відповідальністю “Шляхове будівництво “Альтком”.

Це ще одна компанія, яка збирає мільярді державні замовлення без проведення конкурсу, має виразне донецьке коріння та офшорну складову, за якою заховані справжні власники.

За часів попередньої влади “Українська правда” публікувала критичні матеріали про те, як Юлія Тимошенко без тендеру визначила виконавця робіт в аеропорту Львова.

Генеральним підрядчиком об\’єкту на 900 мільйонів бюджетних гривень стала компанії “Азовінтекс”, яка належить політичним союзникам тодішнього прем\’єр-міністра.

Детальніше про це читайте в матеріалі “Як Тарута отримав від Тимошенко підряд на 900 мільйонів”.

Але точно так само, як фірма “Азовінтекс” була визначена генеральним підрядником, після приходу Віктора Януковича вона цей титул втратила.

Однак нова влада продовжила практику розподілу багатомільярдних замовлень без проведення жодних конкурсів.

Пояснювали це тим, що існуюче тендерне законодавство не дозволяє проводити відбір швидко, як того вимагає графік підготовки до Євро-2012. Але, замість внесення змін до законів про спрощення тендерних процедур, уряд Миколи Азарова ініціював відмову від проведення конкурсів на об\’єктах Євро-2012.

Склалася парадоксальна ситуація.

Коли мова заходить про продовження повноважень нинішньої Верховної Ради, то за це оперативно збирається 300 голосів депутатів. А коли ідеться про транспарентний розподіл мільярдів бюджетних коштів на об\’єктах Євро-2012, то урядовці починають розповідати про багаточисельні бюрократичні перепони.

А всіх, хто критикує уряд за непрозорість визначення генеральних підрядників, тут же зараховують до числа ворогів української держави, які хочуть зірвати свято європейського футболу.

Таким чином, на сьогодні визначення компаній, що отримують бюджетні замовлення, здійснюється в ручному режимі Національним агентством з питань підготовки до Євро-2012, яке підпорядковане віце-прем\’єру Борису Колеснікову.

Враховуючи кризу в будівельній галузі, отримати підряд на об\’єктах Євро-2012 рівнозначно державній дотації за рахунок коштів платників податків.

Компанія-щасливчик

“Шляхове будівництво “Альтком” – запам\’ятайте цю назву, тому що від згадок про неї рясніє “Вісник державних закупівель” з позначкою “тендер з одним учасником”.

Навіть приблизний підрахунок показує, що ця донецька компанія зібрала портфель замовлень щонайменше на 5-7 мільярдів гривень. І в значній кількості випадків це був тендер з одним учасником.

У 2007 році “Шляхове будівництво “Альтком” стало генпідрядником будівництва злітно-посадкової смуги Донецького аеропорту. На той час загальна вартість проекту становила 972 мільйона гривень. Але в квітні 2010 Кабмін затвердив скорегований комплексний проект будівництва та титулу злітно-посадкової смуги. Ціна робіт зросла в два рази і склала 1,823 мільярда гривень.

Повідомляється, що “Шляхове будівництво “Альтком” начебто виграло тендер для будівництва смуги в Донецьку, але у відкритих джерелах не вдалося знайти жодної згадки про іншу структуру, яка складала їм конкуренцію на конкурсі.

В серпні 2009 уряд Тимошенко дозволив визначити без тендеру виконавця робіт з реконструкції терміналу Донецького аеропорту. А вже у вересні 2009 цим переможцем також був визначений “Альтком” – зокрема, ТОВ “Альтком Инвестстрой”.

На той момент найбільшим проектом підприємства “Шляхове будівництво “Альтком” була участь у реконструкції дороги Київ-Харків-Довжанський. Ця компанія стала переможцем тендеру разом з турецькою фірмою “Онур” і ВАТ “Південьзахідшляхбуд”.

ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” отримало замовлення для проведення робіт на 45 кілометрах дороги. Сума контракту, укладеного в лютому 2010, склала 600 мільйонів гривень.

А далі сталося диво – Віктор Янукович виграв вибори президента, Борис Колесніков очолив напрямок Євро-2012, і свято прийшло на вулицю “Альтком”, який здійснив експансію на західну Україну.

У квітні-травні 2010 без відкритого тендеру ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” стало генпідрядником реконструкції смуги в аеропорту Львова, вартістю у 978 мільйонів гривень бюджетних коштів.

Паралельно споріднену фірму ТОВ “АльткомКиївБуд” також без тендеру було визначено генпідрядником будівництва стадіону у Львові. Бюджет робіт – 1 мільярд 649 мільйонів гривень з кишені платників податків (сума – згідно з уточненою в 2010 році Державною цільовою програмою підготовки до Євро-2012; початковий бюджет становив 630 мільйонів гривень).

А в грудні 2010 те ж ТОВ “АльткомКиївБуд” знову за “тендером з одним учасником” оголосили виконавцем робіт з реконструкції стадіону Львівського державного університету фізичної культури – 70 мільйонів гривень.

Паралельно ТОВ “Шляхове будівництво Альтком” продовжувало вигравало тендери в автодорожній сфері.

Уже в червні 2010 року директор ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” заявив на шпальтах корпоративної газети, що компанія готується засвоїти 2,5 мільярда гривень на об\’єктах Євро-2012 тільки в частині дорожнього будівництва та ремонту.

Отримання замовлень на будівництво об\’єктів Євро-2012 – не єдина сфера аномального успіху “Альткому”, де вона користується преференцією укладати мільйонні угоди в рамках “тендеру з одним учасником”.

Так, 9 листопада без проведення конкурсу “Шляхове будівництво “Альтком” виграло ще 19 “тендерів з одним учасником” для будівництво доріг в Одеській області загальною сумою 115 мільйонів.

А в грудні 2010-го “Шляхове будівництво “Альтком” виграло “тендер з одним учасником” на комплекс робіт будівництва штучних перонів, місць стоянок і руліжних доріжок в аеропорту Донецька з бюджетом в 710 мільйонів гривень.

Однак справжній подарунок вони отримали у жовтні 2010, коли відбулося призначення ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” переможцем “тендеру з одним учасником” на спорудження траси Львів-Краковець.

Дорога будуватиметься в рамках підготовки до Євро-2012 і стане продовженням транспортного коридору Берлін/Дрезден-Вроцлав-Львів-Київ.

Бюджет – 1 мільярд 419 мільйонів гривень.

 

Наприкінці року “Альтком” чекав ще один сюрприз. Згідно з  “Вісником державних закупівель”, їм віддали без проведення конкурсу два нових замовлення.

Так, у випуску “Вісника державних закупівель” від 20 грудня з\’явилося повідомлення, що ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” отримало підряд в розмірі 93 мільйони гривень на будівництво дороги в Донецькій області між населеними пунктами Гришине – Ульянівка. 

А у “Віснику” від 12 січня 2011 року вийшло оголошення, що ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” будуватиме дорогу в Київському районі Донецьку з бюджетом 95 мільйонів гривень.

В обох випадках їх знову залучили за процедурою “тендеру з одним учасником”.

Загадкові власники

Починаючи з весни 2010 року, всі ці рішення з обрання ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” підрядником мега-проектів у рамках Євро-2012 напряму залежать від Бориса Колеснікова і підлеглого йому Нацагентства по проведенню Євро-2012.

Звісно, призначення переможцем “тендерів з одним учасником” не могло не викликати питання про причини такого ексклюзивного статусу донецької компанії?

“Українська правда” звернулась за коментарем до “Альткому”. Там свої успіхи пояснили наявністю сучасного парку техніки та кваліфікованих працівників. А стосунки з Азаровим і Колесніковим означили як “робочі”.

“Компанія “Альтком” володіє найбільшим і найсучаснішим парком спецтехніки у Східній Європі. Крім того, ФПГ “Альтком” проводить політику постійного підвищення кваліфікації співробітників. Однією з основних переваг також є великий досвід компанії”, – повідомили “Українській правді” в прес-службі компанії.

“Компанія “Альтком” реалізує ряд проектів, що фінансуються з державного бюджету. У зв\’язку з цим її керівники взаємодіють з урядом України, в тому числі з Миколою Азаровим і Борисом Колесніковим. Керівниками компанії і представниками Кабміну регулярно обговорюється хід реалізації будівництва і реконструкції цих важливих для країни об\’єктів”, – також сказали в прес-службі.

Віце-прем\’єр Борис Колесніков пояснив, що “Альтком” призначають генпідрядником в зв\’язку з відсутністю часу на проведення конкурсного відбору.

“Они становятся победителями тендеров с одним участником на тех объектах, которые требуют немедленного строительства. Когда мы попали во временной цейтнот на теме Евро-2012, то сразу сказали: “Мы будем сами подбирать подрядчиков”, – пояснив Колесніков.

Будуємо нову країну. Будує британський Гондурас

Так що ж це за компанія, яка на сьогодні будує ледь не третину об’єктів Євро-2012?

На запитання, хто є власником “Альткому”, Колесніков відповів: “Без понятия. Я знаю, что никто из известных вам бизнесменов, депутатов-регионалов никогда не был и не является ее владельцем”.

Дива необізнаності продемонстрував і екс-мер Донецька Володимир Рибак, сина якого колись також пов\’язували з прихованими власниками “Альткому”. “Моя родина жодного стосунку до них не має. Це донецька організація, але хто власник – я не знаю”.

Зазвичай назву “Альтком” асоціюють з товариством з обмеженою відповідальністю “Фінансово-промислова група “Альтком”. Ця компанія має статутний капітал 167 тисяч гривень, а її засновниками є голова ради директорів Олександр Тісленко та гендиректор Сергій Павлічев, який також працює депутатом Донецької міськради від Партії регіонів.

Але насправді ТОВ “Фінансово-промислова група “Альтком” не фігурує як виконавець робіт у рамках програми Євро-2012.

Найбільше число підрядів отримує ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком”, яке має зовсім інших офіційних засновників.

“Українській правді” вдалося отримати виписку з реєстру цієї фірми, яка лише протягом 2010 року без тендеру отримала будівництво злітно-посадкової смуги в аеропорті Львова, руліжних доріжок у аеропорті Донецька, ремонт доріг в Одеській області та, нарешті, прокладання траси Львів-Краковець.

 

Компанія Тісленка і Павлічева “Фінансово-промислова група “Альтком” має внесок у ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” менше 1%.

Мажоритарними акціонерами ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” є дві компанії-нерезиденти – Eurobalt Limited (56%) та Sorena Export Limited (43%). Вони значаться у реєстрі як англійські фірми.

Насправді це – лише фасадні британські компанії. Реєстр підприємств Великобританії свідчить, що далі у “матрьошці” заховані офшорні фірми.

У Англії інформація про акціонерів британських компаній є загальнодоступною – її можна придбати через інтернет на сайті державного реєстратора за ціною 1 фунт стерлінгів за документ.

“Українська правда” купила установчі документи та звіти, які надсилають засновники ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” до англійського реєстратора.

Отже, засновником британської фірми Eurobalt Limited значиться компанія Trinitron Investments Limited, зареєстрована в державі Беліз у Латинській Америці за адресою: Беліз-Сіті, Barrack Road, 35.

Збільшіти

На момент створення Eurobalt Limited було випущено аж дві акції на суму 2 фунти стерлінгів, які належали белізському Trinitron Investments Limited.

Директорами компанії Eurobalt Limited записана кіпріотка на прізвище Лана Замба та згадана компанія Trinitron Investments Limited.

Друга компанія – засновник ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” називається Sorena Export Limited, і вона також зареєстрована у Великобританії.

Але, згідно зі звітом від 25 травня 2010 року, Sorena Export Limited випустила дві акції на суму 2 фунти стерлінгів, які належать тій же компанії Trinitron Investments Limited з латиноамериканського Белізу.

Збільшіти

Директором Sorena Export Limited також є белізька офшорка Trinitron Investments Limited.

Крім того, у липні директором компанії став кіпріот Іліас Георгіоу.

Держава Беліз донедавна мала назву Британський Гондурас, і є однією з офшорних зон в Латинській Америці.

Заснувати офшорну фірму там можна за один день, заплативши близько 2 тисяч доларів. Утримання компанії обійдеться ще у півтори тисячі доларів на рік. А для її створення достатньо зареєструвати офіс та найняти управлінцем місцевого юриста чи бухгалтера з відповідною ліцензією.

Якщо піти далі, то можна встановити, що адреса белізської компанії Trinitron Investments Limited: Беліз-Сіті, Barrack Road, 35 збігається з адресою фірми Glenn D. Godfrey & Co LLP, яка є управляючим офшорним трастом.

“Українська правда” надіслала запит до “Альткому” з питанням, чому засновниками ТОВ “Шляхове будівництво “Альтком” є офшорні компанії, на що отримала відповідь: “Підприємства, що входять до складу фінансово-промислової групи “Альтком”, є українськими юридичними особами, що сплачують податки на території України”.

Насправді головна причина використання британських фасадних компаній, які мають засновників у офшорних зонах, надзвичайно банальна – завдяки цій схемі ви ніколи не дізнаєтеся, хто є справжнім кінцевим власником компаній. У тому числі й тих, які без тендеру отримують багатомільярдні підряди в рамках Євро-2012. 

Тетяна Ніколаєнко, Сергій Лещенко, УП _ Середа, 19 січня 2011

Loading

Для отримання юридичної допомоги
заповніть анкету

    П.І.Б.*

    Організація

    E-mail*

    Телефон

    Деталі звернення

    Яка юридична допомога вам потрібна? *

    Юридична консультаціяДопублікаційна експертизаПравовий захист у судіСкладання інформаційного запиту

    Завантажте документи/файли

    * - обов'язкові поля

    ×














    ×