МКП “Архітектурно-будівельний сервіс” збирає з вінничан плату за користування власними гаражами, які самовільно розміщені на комунальній землі. Городян щорічно змушують продовжувати термін дії договору з підприємством, яке не надає послуг, не володіє землею чи гаражами. У випадку відмови – гараж знесуть. При цьому міська влада не дає користувачам можливості легалізувати гаражі, передавши землю під ними у власність чи оренду. Натомість, за умовами договору, якщо землю під спорудою віддадуть комусь іншому, власник самого гаража має самостійно його демонтувати і звільнити ділянку.
Подробиці функціонування схеми з’ясовували Анастасія Демянчук та Катерина Баркалова з Вінницької агенції журналістських розслідувань.
За даними бізнес-пошукової системи Youcontrol, МКП “Архітектурно-будівельний сервіс” (далі – МКП “АБС”) було засноване у 2004 році Вінницькою міською радою. Завданням підприємства було навести лад в місті із самовільно встановленими металевими гаражами. Працівники підприємства за статутом мали виконувати виробничі завдання з впорядкування тимчасових конструкцій для господарських потреб (гаражів), протидіяти їх самовільному встановленню, виявляти факти самовільного захоплення земельних ділянок, де встановили гаражі, складати та передавати до суду позови про звільнення ділянок шляхом знесення гаражів.
Щороку користувачі гаражів зобов’язані продовжувати дію договорів з комунальниками про використання гаражів. Раз на рік, за кожне оновлення договору, користувачі сплачують близько двох тисяч гривень. Менша частина суми окремим платежем спрямовується у “Фонд соціального розвитку” міста, більша – лишається підприємству.
МІСЬКА РАДА ЗЕМЛЮ ГРОМАДИ НЕ РАХУЄ
Запит на інформацію про кількість підписаних договорів про використання встановлених тимчасових конструкцій для господарських потреб (гаражів) за 2013-2016 роки ми надіслали до засновника МКП “АБС” Вінницької міської ради. У цьому ж запиті просили надати інформацію про суми, які були сплачені за цими договорами, і про те, яка частка цих сум надійшла до міського бюджету. Цікавило нас і те, скільки вінничан протягом останніх трьох років, скориставшись своїм правом, що надає Земельний кодекс України, безкоштовно отримали у власність земельні ділянки під встановлення гаражів.
Із відповіді вдалося дізнатися лише те, що до бюджетного цільового фонду “Соціально-економічний розвиток міста” надійшло:
- у 2013 році – більше двох мільйонів 770 тисяч гривень;
- у 2014 році – близько двох мільйонів 870 тисяч гривень;
- у 2015 році – близько двох мільйонів 738 тисяч гривень;
- у першому півріччі 2016 року – мільйон 130 тисяч гривень.
Стосовно земельних ділянок, у випадку отримання яких у власність вінничани могли б узаконити свої гаражі, у відповіді було зазначено, що у виконавчих органах Вінницької міської ради окремий реєстр стосовно кількості громадян, які безкоштовно отримали у приватну власність земельні ділянки під будівництво/встановлення гаражів на території Вінниці за період 2013-2016 роки не ведеться.
У повторному запиті ми просили надати інформацію про загальну кількість вінничан, які за останніх три роки скористались правом на безоплатне отримання з комунальної власності усіх видів земельних ділянок. Але й в цьому випадку інформацію не надали, пославшись на те, що в запиті не вказано, про які саме земельні ділянки йдеться.
“АБС” МАЄ МІЗЕРНІ ПРИБУТКИ
Відповіді на питання, що стосувалися фінансових показників роботи МКП “АБС”, надійшли від самого підприємства.
Так, станом на 1 липня 2016 року на обліку в підприємстві перебуває 5425 гаражів. У першому півріччі 2016 року було укладено 2111 договорів, надійшло більше двох мільйонів гривень платні з користувачів гаражів.
- у 2015 році укладено 4135 договорів, надійшло більше чотирьох з половиною мільйонів гривень;
- у 2014 році було укладено 4215 договорів, надійшло більше чотирьох з половиною мільйонів гривень;
- у 2013 році з підприємством було укладено 4033 договори, за якими на його рахунок надійшло майже чотири мільйона 236 тисяч гривень.
Відповідно до типового договору, який користувачі щорічно переукладають, кошти надходять на два окремі рахунки: до бюджетного фонду “Соціально-економічного розвитку міста” та на рахунок МКП “АБС”.
У типовому договорі прописано, якщо його укладають вперше, то до фонду “Соціально-економічного розвитку міста” потрібно сплатити 10 тисяч гривень за гаражі, що встановлені після 2007 року. За гаражі, що встановили раніше – 2500 гривень. При продовженні терміну дії договору, а це змушують робити щорічно, до бюджету щоразу вноситься сімсот гривень. Щодо сум, які користувач має сплачувати МКП “АБС” у типовому договорі стоїть прочерк.
Шляхом простих, підрахунків, розділивши кількість підписаних протягом року договорів на суми, сплачені за ними, отримуємо близько тисячі гривень, сплачених за кожний гараж на рахунок МКП “АБС”. Але для кожного користувача сума різна у залежності від категорії. З відповіді на інформаційний запит можна дізнатися, що таких категорій чотири. У 2016 році суми сплачені за договорами варіюються від 1249 гривень до 3404 гривні.
Контора це якась незрозуміла. Незрозуміло, хто, за що та скільки сплачує, – розповідає лікар-пенсіонер, мешканець будинку по Дачній, 3, Олександр Михальчук. – Я сплачую дві тисячі гривень, а знаю хлопців з кооперативу, що платять 250 гривень. Я вважаю це незаконним. Тут у нас хлопці судились з ними, намагались дізнатись, куди йдуть ці гроші, але нічого не висудили. Я сплачую, тому що знесуть гараж. Ані купити, ані приватизувати цих пару метрів не дають. Взагалі це прибудинкова територія, і якби організували ОСББ, це можна було б вирішити.
Пан Олександр каже, що сплачує “Архутектурно-будівельному сервісу” уже протягом десяти років, але довідатись, куди йдуть кошти, так і не зміг:
Кажуть, що ця інформація для службового використання. Договір укладають на рік. У договорі прописано, що гараж можуть у будь-який момент знести, якщо землю під ним комусь віддадуть. При першому зові забирають. Землю приватизувати не можна. Сусід, майор з юридичною освітою, намагався, але йому це не вдалось.
Нам надали копії фінансових звітів підприємства за 2013-2016 роки, але з’ясувати, куди йдуть кошти при мільйонних сплатах, нам так і не вдалось. Чистий прибуток підприємства не співвідноситься з мільйонними надходженнями. У 2013 році він склав 4400 гривень, у 2014 – 30700, у 2015 – 38000 гривень. За перше півріччя 2016 року – 233000 (з цієї суми ще не сплачений податок на прибуток).
За штатним розписом станом на 1 травня 2016 року на підприємстві працює 27,5 штатних одиниць із загальним місячним фондом заробітної плати близько 132 тисяч гривень. На рік це більше ніж півтора мільйона гривень зарплати. Найбільша – у керівника підприємства Анатолія Плахотнюка: 8700 гривень на місяць. Зарплатня заступника начальника та головного бухгалтера однакова: 5220 гривень плюс надбавка у розмірі 2610 гривень.
“СИСТЕМА НАРОДОВЛАДДЯ НЕ ПРАЦЮЄ”
У вінницьких ЗМІ є згадки про скандали за участю підприємства МКП “АБС”: то гараж інваліда заварили разом з автомобілем, то жінка намагалась себе підпалити, через те, що її гараж збирались демонтувати.
Найбільший розпал протистоянь між “гаражниками” Вінниці та МКП “АБС” прийшовся на 2010 рік.
Анатолія Балана, колишнього депутата Вінницької міської ради та заступника начальника управління соціального захисту населення Замостянської районної ради Вінниці (до 2005 року) називали лідером “гаражного руху”.
У 2010 році він був одним з організаторів пікетів Ленінського суду міста Вінниці, у якому розглядався позов прокурора Вінниці до виконавчого комітету Вінницької міської ради та третьої особи МКП “Архітектурно-будівельний сервіс” про визнання дій неправомірними та скасування п. 1 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради №3290 від 24.12.2007 р. Саме цим рішенням було затверджено типовий договір “Про порядок використання встановлених тимчасових конструкцій для господарських потреб (гаражів)”.
Люди виходили під стіни суду з плакатами “Не будемо платити за гаражі”, відстоюючи позицію, що виконком не мав права видавати типові угоди у супереч ч.1 ст. 630 ЦК України і перевищив свої повноваження. Наполягали й на тому, що у разі відмови укласти договір МКП “АБС” подає позови про звільнення земельної ділянки. Таким чином, мова у договорі йде саме про оренду землі, а не право використовувати гараж. Земельний податок як плата за землю встановлюється власником землі. Тобто сума оплати за користування землею під металевою конструкцією – гаражем має ухвалюватись рішенням сесії міської ради, що зроблено не було. А підприємство “АБС” взагалі не має законних повноважень укладати подібні договори, оскільки не є власником землі. Постановою Ленінського суду міста Вінниці від 17 травня 2010 року суддя Грабик поставив крапку в адміністративній справі №2-а-629/10. Прокурору відмовили в задоволенні позову через пропущення строку звернення до суду.
Анатолій Балан каже, що тодішніми пікетами домогтись нічого не вдалось:
Чинне законодавство говорить про те, що можна всі ці питання законно вирішити. Все залежить від того, як буде народ відноситись до представників влади і чи буде відстоювати свої права. У нас в Вінниці на той момент існувало близько семи тисяч металевих гаражів. Вся проблема була в тому, що коли ми боролися, нас збиралось біля ста чоловік. Людям краще було заплатити гроші – на той час це було 1200-1300 гривень на рік – за те, щоб їхній гараж стояв на 15 квадратних метрах. Система народовладдя та народного контролю, на превеликий жаль, сьогодні не працює.
КП “Муніципальна поліція”, яка відповідає за благоустрій міста, на інформаційний запит відповіла, що за 2015-2016 роки вони не склали жодного протоколу про адміністративне правопорушення, що пов’язане з гаражами. У відповіді вказано, що КП “Муніципальна поліція” не займається тимчасовими конструкціями для господарських потреб (гаражами). У цій сфері монополія належить МКП “АБС”. Хоча теоретично, якщо тимчасова конструкція для господарських потреб не відповідає зовні санітарним нормам, то керівники житлово-експлуатаційних підприємств (а не господарі гаражів) підлягають адміністративній відповідальності за статтею 152 КУпАП у вигляді штрафу у сумі від 850 до 1700 гривень.
ДЕМОНТУВАТИ НЕ ПОСПІШАЮТЬ
За чотири роки у Вінниці, за інформацією МКП “АБС”, демонтували 187 гаражі. 168 з них знесли самі власники, 19 гаражів демонтували співробітники підприємства. За цей період було лише 22 рішення суду про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок.
– У мене є гараж, але я за нього не плачу. На суд подавали. Суд присудив, але вони побоялись мене чіпати. Скажу, чого не плачу. Тому що це складяна мафія. За що вони платять? 1200 забирає “Архіктетурно-будівельний сервіс”, а 800 йде у фонд міста. По одній відомості платять за обслуговування, начебто вони виконують якісь роботи, але вони нічого не роблять. Як вони працюють: знімають гараж як незаконний, потім перепродають. Коли вони знімають його, щоб його повернути, вимагають із людей великі гроші. За зняття, за перевозку – і людям не вигідно його забирати, – розповідає пан Олександр, який має металевий гараж біля багатоповерхівки по вулиці Дачній, 3.
Мешканець каже, що з моменту винесення рішення судом не на його користь пройшло уже п’ять років, але платити він все одно не збирається:
Вони зняли гараж на Заболотного, 9, а через деякий час на тому ж місці поставили свій. Я їм сказав: “Спробуєте знести мій гараж, то той, що ви поставили, завтра зніму і викину просто на дорогу”.
Пан Олександр розповідає, що гараж на Заболотного знесли через те, що він начебто стояв на газових мережах. Із цієї причини демонтували гараж на Шевченка, 64, який належав колишньому мешканцю цього будинку, що кілька років тому переїхав. Пан Олександр не знає подальшої долі цієї металевої конструкції, але каже, що на її місці також з’явився новий гараж.
Історію про знесений гараж на Шевченка, 64 та появу на його місці нового підтвердили також чоловіки, що орендують гараж поруч з ним. Назватись не захотіли, мотивуючи це тим, що самі працюють найманими працівниками у власника цієї металевої конструкції.
ДЕ МОЖЕ ХОВАТИСЬ КОРУПЦІЯ
Юрист Сергій Корнійчук каже, що схема зі створенням комунального підприємства, що бере плату за самочинно встановлені на комунальній землі гаражі є з самого початку корупційною. Оскільки такі гаражі мають бути або знесені, або узаконені. Наприклад, шляхом отримання у власність чи в оренду земельної ділянки під гаражем.
Із аналізу норм діючого законодавства підтверджується, що земельними ділянками в межах міста розпоряджаються міські ради, і ці питання вони вирішують на сесії, – говорить юрист. – Тому укладання договорів іншим органом, який не має на таке право відповідно до закону, свідчить лише про грубі його порушення. Такий правочин юридично не несе ніяких правових наслідків, оскільки земля не виділена для цілей розміщення гаражів. Дозволів на розміщення таких гаражів апріорі вже не може бути, оскільки земельна ділянка для цього не відведена. Тому такі гаражі у відповідності до діючого законодавства є “самочином” і мають бути знесені.
За роз’ясненням щодо того, чи підлягають металеві гаражі оподаткуванню, Агенція звернулась до податківців. Як пояснили у Державній фіскальній службі у Вінницькій області, база оподаткування обєктів житлової та нежитлової нерухомості обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Відповідно до <a href="http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/435-15/page4">ст.181 Цивільного кодексу України</a> від 16.01.2003 №435 до нерухомого майна належать земельні ділянки, а також об
єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення або зміни їх призначення. Тож, пояснюють податківці, якщо тимчасово встановлений металевий гараж не відповідає цій вимозі, тобто його переміщення не призводить до знецінення або зміни призначення, він не є об`єктом оподаткування податком на нерухоме майно.
Очевидно, що є у цій схемі, ще багато варіантів, за якими можна задіяти корупційні механізми.
Наприклад, на місці демонтованих гаражів можуть з’являтись інші. Кому та на яких умовах за це сплачують гроші – невідомо.
Підприємство може не демонтувати гараж власника за домовленністю чи “відкатом”, навіть якщо договір з ним не укладений. Про таку ймовірність може свідчити кількість гаражів, що станом на 1 липня 2016 року є на обліку в підприємстві – 5425 гаражів, і кількість укладених договорів, приміром, за минулий рік – 4135. Різниця в більш ніж у тисячу гаражів.
ПІДПРИЄМСТВО КОНТРОЛЮВАТИМЕ ЩЕ Й ПАРКОВКИ
Більше того, Вінницька міська рада розширила повноваження підприємства рішенням від 29.04.2016 № 242 “Про внесення змін та затвердження в новій редакції Статуту міського комунального підприємства “Архітектурно-будівельний сервіс”. Тепер воно може встановлювати МАФи, кіоски та гаражі, брати на облік та визнавати ці конструкції безхазяйними, демонтувати та реалізовувати їх, проводити заходи з інвентаризації та обліку капітально збудованих об’єктів на території міста, власники яких не відомі, надавати консалтингові послуги, проектувати, будувати автостоянки, паркінги, місця платного паркування, стягувати місцевий збір за паркування, перевіряти діяльність гаражно-будівельних кооперативів та товариств власників гаражів, автостоянок, паркінгів, надавати охоронні послуги.
Тобто, варто очікувати, що у перспективі МКП “АБС” стягуватиме гроші ще й за паркування автомобілів.
Рішенням сесії Вінницької міської ради від 21.07.2016 р. № 1688 до статуту підприємства знову внесли зміни у зв’язку зі зміною адреси з вул. Пушкіна, буд. 11 на Магістратська, буд. 78. Раніше за цією адресою були зареєстровані ГО “Ресурсний центр ОСББ “Проспера” та Асоціація старших по будинках м. Вінниці, що були фігурантами іншого розслідування журналістів. Ці громадські організації задіяні в схемі утримання владою контролю над управлінням багатоквартирними будинками та фінансуються з бюджету міста.
Джерело: corruptua.org
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.
Do you mind if I quote a couple of your articles as long asI provide credit and sources back to your website?My blog site is in the very same niche as yours and my users would certainly benefit from some of the information you present here.Please let me know if this okay with you. Thanks!
Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?